dc.description.abstract | Literatüre bakıldığında, tedarik zinciriyle ilgili yapılan çalışmalarda genel olarak
dağıtım yönetiminin ön plana çıktığı görülmektedir. Dağıtım yönetimi, tedarik zinciri
performansı açısından ve müşteri ilişkilerinde başarı sağlamak açısından anahtar rol
oynamaktadır. Fakat, günümüzün zorlu rekabet şartlarında işletmelere yol göstermek
açısından tedarik zinciri performansı üzerinde önemli rol oynayan başka alanların tespit
edilmesi yararlı olacaktır. Bu çerçevede, talep yönetimi işletmelerin müşteri ilişkilerindeki
başarısını etkileyebilecek başka bir faktör olarak karşımıza çıkmaktadır. Tez kapsamında,
üzerinde yeterince derinlemesine çalışma yapılmamış olan talep yönetimi, anahtar konu
olarak ele alınmıştır.
Ampirik çalışmamızda, talep yönetimi performansının tedarik zinciri performansı
üzerindeki etkileri incelenmiş ve bu etkiler dağıtım yönetimi performansının etkileriyle
karşılaştırılmıştır. Ayrıca, son zamanlarda tedarikçi ilişkileri konusunun altında popüler bir
alan olarak kendini gösteren tedarik tabanı yönetimi uygulamalarının tedarik zinciri
performansı üzerindeki etkileri de incelenmiştir. Ankara ilinde imalat yapan 42 adet
işletmeden toplanan verilerle yapılan analizler sonucunda üç temel sonuca varılmıştır (1) hem
talep yönetimi, hem dağıtım yönetimi, hem de tedarik tabanı yönetimi uygulamaları, tedarik
zinciri performansı üzerinde pozitif yönlü etkiye sahiptir; (2) talep yönetimi ile dağıtım
yönetiminin tedarik zinciri performansı üzerindeki etkileri birbirlerine çok yakındır; (3)
tedarik tabanı yönetimi uygulamalarının tedarik zinciri performansı üzerindeki etkisi, talep
yönetimi ve dağıtım yönetimine göre daha güçlüdür.
Ayrıca, temel değişkenlerimiz olan talep yönetimi ile dağıtım yönetimi
uygulamalarından hangilerinin daha çok etki sahibi olduğu incelendiğinde, talep yönetimi için
talep yönetimi sürecine bağlılığın; dağıtım yönetimi için de taşıma yönetiminin en önemli
belirleyiciler olduğu görülmüştür.
The literature shows that distribution management stands out in studies that are
concerned with supply chain management. Distribution management plays a key role in
supply chain performance and in attaining good customer relations. However, in today’s
competitive environment, it is beneficial to detect other factors affecting supply chain
performance. In this respect, demand management comes out as a factor affecting success in
building good customer relations. In the scope of this thesis, demand management is taken
into account as an important supply chain factor which hasn’t been researched sufficiently.
In the empirical study, the effects of demand management on supply chain
performance have been analyzed and compared with the effects of distribution management.
In the context of this study, the impacts of supply base management, which has recently
gained popularity in the area of supplier relationship management have also been analyzed.
Data has been collected from 42 manufacturing firms in Ankara. As a result of analysis, three
important points have been detected: (1) demand management, distribution management and
supply base management have positive affects on supply chain performance; (2) the effects of
demand management and distribution management on supply chain performance are very
close to each other; (3) supply base management has a stronger effect on supply chain
performance than demand and distribution management.
Additionally, the practices of the basic variables of demand management and
distribution management have been analyzed. Consequently, the level of adherence to
demand management processes has been found to be the most important practice of demand
management and transportation management has been found to be the most important practice
of distribution management. | en_US |