Bir bilim olarak sosyal hizmetin sanatsal yönü ve bir sanat olarak sinema ilişkisi
Özet
Bu tez çalışmasında sosyal hizmetin sanatsal olarak değerlendirilmesine neden olan
tarihsel süreç ve bağlamlar araştırılarak yorumlanmıştır. Sosyal hizmetin sanatla bağlantılı
olarak ele alınması, onun bir bilim olarak bilimin sınırlarını kabul etmesi anlamına
gelmektedir. Bu aynı zamanda, modern bilim geleneğinin insanı mekanik bir doğa varlığına
indirgeyen tavrına getirilen bir eleştiri niteliği de taşımaktadır. Sosyal hizmet bilimi sanatla
amaç, işlev ve görev bakımından birçok benzerlik taşımaktadır. Ancak sanat ile uygulamalı
bir bilim olarak sosyal hizmet arasındaki ilişkinin kurulmasında en belirleyici ölçütün
değerler olduğu görülmektedir. Sanat olarak yaşam algısının temelinde de etik değerlere
göre şekillenmiş eylemler yer almaktadır. Dolayısıyla sosyal hizmet bilimi ve sanat arasında
bir bağ kurulacaksa, bunun felsefi bir bağlamı gerektirdiği görülmelidir. Değerlerden
yalıtılmış bir sanat ve bilimin insanlık için yarattığı yıkıcı sonuçlar ise bu durumu daha da
güçlendirmektedir. Bundan dolayı sosyal hizmet bilimi, sanatta olduğu gibi,
uygulamalarında insanı ölçüt olarak aldığı sürece insanlığı ileriye taşıma olanağını
gerçekleştirebilecektir.
Sosyal hizmet ve sanat arasındaki ilişki sosyal hizmetin sanattan yararlanma
olanaklarının araştırılmasını da gerektirmektedir. Bundan dolayı sinema ile bir bilim olarak,
insanı anlama, kavrama ve kavradığı duruma müdahale etme sorumluluğunu taşıyan
uygulamalı bir bilim olan sosyal hizmet arasındaki ilişki derinlemesine ve ayrıntılı olarak
araştırılmıştır. Bu şekilde sanatın ve sinema sanatı özelinde filmlerin sosyal hizmet açısından
önemi, işlevleri ve değerinin ortaya konulması amaçlanmıştır.
Bu amaçlar çerçevesinde sosyal hizmetin temel kavram ve kuramlarının sinema ile
ilişkisi, sosyal hizmet eğitiminde filmlerden nasıl yararlanılabileceği, bu filmlerin sosyal
hizmet uygulamalarına sağlayabileceği katkılar üzerine amaçlı örnekleme yöntemiyle
seçilen 30 film üzerinden değerlendirmeler yapılmıştır. Çocuk istismarı konusunda yaşanmış
olaylara dayanan ‘Portakallar ve Günışığı’ (Orange and Sunshine, 2011) filminin ayrıntılı
analizi ile sosyal hizmet ve sinema üzerine yapılan tüm değerlendirmelerin somutlaştırılması
amaçlanmıştır. Film değerlendirmesinde filmin sosyal hizmet için olduğu kadar insanlık için de önemini ortaya koyması açısından felsefi değerlendirmeyi olanaklı kılan ölçütlerden
olabildiğince yararlanılmıştır.
In this thesis, I have researched and interpreted the historical processes and contexts
which caused social work to be considered in artistic terms. The fact that social work is
addressed in connection with art implies that social work itself as a science, acknowledges
the confines of science. This is also a critique of the attitude of the tradition of modern
science that reduces human beings into a mechanical natural entity. The science of social
work is similar to art in many ways such as purpose, function and duty. Yet it is observed
that the most decisive criterion in establishing the relationship between art and social work
as an applied science is the values. Acts shaped by ethical values lie at the heart of perception
of life as art. Therefore it should be seen that the establishment of a relationship between the
science of social work and art requires a philosophical context. This situation is further
reinforced by the fact that an art and science devoid of values result in existentially
devastating consequences for humanity. Thus, as long as the science of social work takes
human as its measure in its practices, just like in art, it can realize the possibility of carrying
humanity forward.
The relationship between social work and art has been discussed within the
framework of the social work’s possibilities of benefiting from art. The relationship between
cinema and social work as a science, as an applied science which carries the responsibility
of understanding, comprehending and interfering the situation it comprehends has been
studied in depth and in detail. In this way the significance, functions and value of art and the
art of cinema, the movies in particular in terms of social work is presented.
Within the framework of these aims, 30 movies have been selected by purposive
sampling technique and reviewed with regard to the relationship between fundamental
concepts and theories of social work and cinema, how social work education can make use
of movies as well as the contributions which these movies can make to social work practices.
The aim of this thesis is an in-depth analysis of the movie Orange and Sunshine (2011)
which is based on true stories about child abuse as well as concretization of all the reviews
regarding social work and cinema. In the movie review, the criteria which enable a
philosophical evaluation are made use of to the extent possible so that the significance of movies can be revealed not only in terms of social work but also in terms of humanity in
general.