Skryabin'in evreninde teozofi ve sembolizm
Özet
20. yy’ın ilk çeyreği Rusya’da sanat hayatı için çok verimli bir dönem olmuştur. Rus
şiiri “Gümüş Çağı” nı yaşamaktayken diğer sanat dalları da bu dönemin etkileriyle
değişmektedir. Bu döneme damgasını vuran en önemli akım ise sembolizm olmuştur. Rus
şiiri sembolizm akımı etrafında şekillenirken Rus müziğinde de bu etkinin yansımaları
hissedilmiştir.
Aleksandr Skryabin Rus müziğinde sembolizm akımının en önemli temsilcilerinden
biridir. Müziğinde kullandığı sembolist ögeler üslubunun ayrılmaz bir parçası olmuştur.
Teozofi doktrinine duyduğu ilgi düşünce dünyasını şekillendirmiştir. Teozofik fikirleri
müziğinde kullandığı simgelerin de kaynağı olmuştur. Bu tezin amacı, Skryabin’in teozofik
ve sembolist hareket etrafında şekillenmiş olan düşünce dünyasının eserlerine nasıl
yansıdığını araştırmaktır.
First quarter of the 20th century has been quite prolific period for art life in Russia.
While Russian poetry was living its “Silver Age”, other constituents of arts were changing
under the influence of this period. The most important current that marked this period was
symbolism. As Russian poetry was being shaped around the symbolism movement, the
reflection of this effect was also felt in Russian music.
Alexander Skryabin is one of the most important figures of the symbolism movement
in Russian music. The symbolist elements he used in his music have become an integral part
of his style. His interest in the theosophy doctrine has shaped his thought-world. Skryabin’s
theosophical ideas are also the source of the symbols he used in his music. The purpose of
this dissertation is to investigate how Skryabin’s thought-world, which was shaped around
theosophical and symbolist movement, reflects on his works.