dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı 5. sınıf öğrencilerinin yüz yüze eğitim ile ters yüz sınıf modeli olan
teknoloji destekli öğrenme ortamlarında olmak üzere iki farklı öğrenme ve öğretme
stratejisi ile Scratch programlamayı öğrenmelerinin ve programlama öğretiminin,
öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerilerine etkisini araştırmaktır. Çalışmaya özel bir
okuldan 79 5. sınıf öğrencisi katılmıştır. Hem nicel hem nitel yöntemleri içeren karma
araştırma yöntemlerinden olan “Açıklayıcı Sıralı Karma Yöntem” kullanılmıştır. Yarı
deneysel ön test-son test eşleştirilmiş kontrol gruplu çalışmada, Bilgi İşlemsel Düşünme
Becerilerine Yönelik Öz Yeterlik Algısı Değerlendirme Ölçeği ve Bilge Kunduz
Uluslararası Enformatik ve Bilgi İşlemsel Düşünme Soruları ön test ve son test olarak
uygulanmıştır. Uygulama sonrası 24 öğrenci ile odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir.
Uygulama süresince her hafta anlatılan kazanımlar ile ilgili haftalık başarı testleri
uygulanmıştır. Ayrıca uygulama sırasında öğrencilerin yazdıkları programlar, Dr. Scratch
ile analiz edilip değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre yüz yüze eğitim ve ters
yüz sınıf modeli ile eğitimin öğrencilerin Scratch programlama öğrenmelerinde ve bilgi
işlemsel düşünme becerilerinde istatistiksel olarak anlamlı olmayan bir fark oluşturduğu
görülmüştür. Araştırmada kullanılan Bilgi İşlemsel Düşünme Becerilerine Yönelik Öz
Yeterlik Algısı Değerlendirme Ölçeği ön test ve son test puanlarına bakıldığında gruplar
arasında bilgi işlemsel düşünme becerileri öz yeterlik algıları arasında anlamlı bir farklılık
oluşmaz iken gruplar içi ön-test ve son-test puanları arasında anlamlı bir farklılık ortaya
çıkmıştır. Özellikle algoritma geliştirme ve problem çözme yeterlik puanları ön-test ve
son-test puanları arasında farkın anlamlı çıkması, programlama öğretiminin bu
yeterliklerin artmasında önemli bir etken olduğunu söylenebilir. Ayrıca programlama
öğretiminin diğer becerilere ilişkin öz yeterliklerine olumlu etkisi olduğunu söylenebilir.
Haftalık başarı testlerinde bazı haftalarda deney grubunun ortalaması bazı haftalarda
kontrol grubunun ortalaması daha yüksek çıkmıştır. Aynı şekilde Dr. Scratch ile analiz
edilen programların ortalama puanlarına bakıldığında, bazı programlarda deney grubunun
ortalaması bazılarında kontrol grubunun daha yüksek çıkmıştır. Odak grup
görüşmelerinde öğrenci görüşleri incelendiğinde ters yüz sınıftaki öğrencilerin kendi
kendine öğrenmenin daha iyi olduğu, yüz yüze sınıftaki öğrencilerin öğretmen
anlatımının daha iyi olduğu, ters yüz sınıftaki öğrencilerin anlık yardım alamamasından,
yüz yüze sınıftaki öğrencilerin sınıf içi etkenlerin, dersin hızı ve öğretmen anlatımında
konuyu kaçırmaktan dolayı zorluklar yaşadıklarını, her iki grupta keşfederek öğrenmenin daha iyi olabileceği, oyun ve animasyon yapabilecek becerilerin geliştiği düşüncelerini
ifade etmişlerdir.
This study aims to investigate how 5th Grade students learn Scratch programming
through two different learning and teaching strategies which are face-to-face education
and flipped learning based on technology supported environment and the effects of these
programming methods on the computational thinking skills of the students. 79 students
among 5th graders from a private school participated in this study. The Exploratory
Sequential Design which is one of the combined research method including both
quantitative and qualitative methods was used. In the quasi-experimental study, which
pre-test and post-test were compared with a control group, Self-Sufficiency Perception
Evaluation Scale for Computational Thinking Skills and Bilge Kunduz International
Informatics and Computational Thinking Questions were conducted as pre-test and posttest.
Focus group interviews with 24 students were carried out after the implementation.
Weekly achievement tests related to the identified objectives were conducted and the
programs written by the students during the implementation were analysed and evaluated
through Dr. Scratch during the implementation. The study has revealed that face-to-face
education and flipped learning has no statistically effect on learning Scratch programming
and computational thinking skills. When the scores of the pre-test and post-test of Self-
Sufficiency Perception Evaluation Scale for Computational Thinking Skill were analysed,
there was no significant difference between the groups in terms of computational thinking
skills and self-sufficiency perceptions while a significant difference occurs on the scores
of pre-test and post-test within the groups. Because of the significant difference between
the scores of pre-test and post-test and the scores of developing algorithm and problem
solving competence, it can be said that the programming method has an important role on
the increase of this competence. It can also be stated that programming method has a
positive effect on self-sufficiency related to other abilities. Weekly achievement tests
have revealed that the average of the control group was high in some weeks while the
average of the experimental group was high in other weeks. Similarly, the average of the
control group was high in some weeks while the average of the experimental group was
high in other weeks in some programmes according to the average scores of the
programmes analysed by Dr. Scratch. When the students’ views through the focus group
interviews has been analysed, the students in the flipped classroom has expressed that it
is better to learn by yourself although they cannot get immediate help while the students
in the face-to-face classroom has stated that it is better to learn from a teacher although they have some difficulties because of classroom factors, the speed of the lesson and
missing the subject taught by the teacher. However, both groups have expressed that
discovery learning is better and their abilities to create game and animations develop
during the lessons. | en_US |