Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Education
Recent Submissions
-
Teacher Competencies for Differentiated Instruction Approach
(2022)Differentiated instruction is an approach ensuring the fairness in education. Therefore, it is a professional responsibility of teachers to differentiate the instruction. In this study, it is aimed to specify the competencies ... -
How To Improve The Quality Of Online Education From Online Education Directors' Perspectives
(2022)COVID-19 pandemic showed once again the need for quality in online education all over the world. The aim of this research is to solicit how to improve the quality of online education from online education program directors' ... -
Parents' Shares On Instagram In The Early Days Of The COVID-19 Pandemic
(2022)Many people had to stay at home with their families during the pandemic because of social distancing guidelines and lockdowns. This study aims to explore the content of 'sharenting' of parents during the early COVID-19 ... -
A Snapshot Of Flipped Instruction In English Language Teaching In Turkiye: A Systematic Review
(2022)This study aims to explore the trends and the perceived benefits and challenges of flipped language instruction regarding student achievement and attitudes in Turkiye. To that end, the databases, including Web of Science ... -
A cross-cultural comparison of the self-efficacy of middle-school mathematics teachers across Turkey and the United States
(2021)This study aims to compare teachers' self-efficacy across Turkish and American in-service middle-school mathematics teachers. The samples consist of 379 Turkish and 245 American in-service middle-school mathematics teachers. ... -
Three Contexts As The Post-Migration Ecology For Refugees: School Principals' Challenges And Strategies In Turkey, Lebanon, And Germany
(2021)This article seeks to compare and analyze school-level challenges for school leaders and their responses to Syrian refugee education in Turkey, Lebanon, and Germany, drawing on the post-migration ecology framework developed ... -
Özel okullarda çalışan okul öncesi öğretmenlerinin zaman yönetimi becerileri ile iş doyumları arasındaki ilişki
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Bu çalışmanın amacı Ankara ili Çankaya ilçesinde bulunan özel okullarda çalışan okul öncesi öğretmenlerinin zaman yönetimi becerileri ile iş doyumları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada betimsel tarama ... -
Özel ve resmi okul öncesi eğitim kurumları yöneticilerinin geri bildirim stratejilerinin incelenmesi
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)İnsanlar hayatları boyunca çeşitli örgütlerde yer alırlar. Bu örgütlerden biri ise okullardır. Okulların başarısını etkileyen faktörlerden biri yönetim diğeri ise iletişimdir. Çünkü iletişim aracılığıyla bireyler bilgi, ... -
Mali eğitim sisteminde temel ve orta öğretimde denetim süreci
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Bu araştırmanın amacı, Mali’de Kayes, Koulikoro, bölgeleri ile Bamako Büyükşehirde denetim hizmetlerinde yer alan aktörlerinin, yönetici ve öğretmenlerin görüşlerini inceleyerek, Mali eğitim sistemindeki temel ve orta ... -
Examining the relationship between pre-servıce english language teachers’ perceıved level of self-assessment and self-efficacy in professional knowledge-base
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Being an effective language teacher needs both theoretical knowledge and practical knowledge in their professional knowledge-base. Since the combination of these two variables promote teacher effectiveness, the relation ... -
Özel okullar arasında öğretmen hareketliliği
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Türk eğitim tarihi incelendiğinde, özel okulların tarihi, oluşumları ve eğitim-öğretimde aktif rol almaları Osmanlı Dönemi’ne kadar uzanmaktadır. Osmanlı Dönemi’nden günümüze kadar gerek yapılan antlaşmalar gerek ise eğitim ... -
The relationship between critical thinking dispositions of prospective english language teachers and their levels of new media literacy
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this study is to examine the relationship between critical thinking dispositions of prospective English language teachers whose degree levels are 1st, 2nd, 3rd and 4th at Başkent University and Ted University, ... -
Okul müdürlerinin gözünden mültecilerin eğitim sorunları: Gaziantep ili örneği
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de bulunan Suriyeli çocukların eğitim alanında yaşadıkları sorunların yönetsel boyutlarını keşfetmek, eğitsel sorunlarını açığa çıkarmak ve bu yönetsel ve eğitsel sorunlara yönelik, eğitim ... -
The impact of multiple intelligence tendencies and learning styles on the academic achievement of english language teaching students at university
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Learning is important and differences are valuable. Today’s understanding of education is now aware of this value of difference and in the design process of education, these differences are taken into consideration with ... -
Okul öncesi eğitim ortamlarında çocuklar arası etkileşimde öğretmen rolü
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Bu çalışmanın amacı, erken çocukluk döneminde çocuklar arası etkileşimde öğretmenin rolünün incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni ile şekillendirilmiştir. Araştırmanın çalışma ... -
Yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye yeni başlayanlar için hazırlanmış ders kitaplarının kültürlerarası iletişim ve anlayış bağlamında incelenmesi
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Avrupa Konseyi tarafından 2001 yılında Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesinin (Common European Framework of Reference for Languages, CEFR) yayımlanmasının ardından yabancı dil öğretimi daha geçerli ve güvenilir bir ... -
Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen çocuk grupları için hazırlanmış hikâye kitaplarının kalıp sözler açısından değerlendirilmesi: Yunus Emre Enstitüsü çocuk hikâyeleri dizisi örneği (A1-A2)
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)İnsanlar ana dilini edinme sürecinden sonra ana dilinin kurallarını, yapısını, söz varlığını öğrenmeye başlar ve bu doğrultuda iletişim için gerekli olan becerileri kazanır. Ana dili konuşurları gibi yabancı uyruklu ... -
Özel okul öncesi eğitim kurumlarında veli beklentisi doğrultusunda okul imajı oluşturma
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)İmaj kavramının çıkışı sosyal psikolojiye dayansa dahi birçok disiplin bu kavramın gelişimine katkı sağlamıştır. Okullar; geçmiş, bugün ve geleceğin birleşimiyle karmaşık birer yapı olduğu için öğretmenlerin de çağdaş ve ... -
Effects of digital storytelling on listening skills of foreign language learners of english and their attitudes towards digital storytelling
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Developing language skills is the most important and most challenging phase in the language learning process. To improve the language skills, new techniques are being presented every day due to the belief of insufficient ...