Browsing Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Education by Title
Now showing items 18-37 of 133
-
Depicting efl instructors’ language assessment literacy in assessing productive language skills and their perceptions and practices on formative assessment of productive language skills
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this study was to depict EFL instructors’ language assessment literacy in assessing productive language skills and their perceptions on formative assessment of productive language skills in preparatory schools ... -
Determining Prospective Teachers' Self-Efficacy Perception on Scientific Skills Via Pair-Wise Comparison Method
(2014)The aim of this study is to determine the factors which are considered to be effective in self efficacy perceptions relating to scientific research skills of preservice teachers by using scalling through the pair-wise ... -
Dizileri öğretiminde juggling uygulaması üzerine öneriler
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Bu çalışmanın amacı juggling dizilerinin ortaöğretim matematik müfredatında konu ve etkinlik içeriğinde kullanılması ile ilgili öğretim üyelerinin görüşlerini almaktır. Bu amaç ile beraber hem juggling dizilerinin matematiksel ... -
Düşük sosyo-ekonomik düzeydeki ergenlerde yılmazlık, cesaret, öz-şefkat ve olumlu sosyal davranış eğiliminin incelenmesi
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Bu araştırmada düşük sosyo-ekonomik düzeydeki ergenlerde yılmazlığın bireysel düzeydeki koruyucu faktörler (cesaret ve öz-şefkat), ve olumlu sonuçlar (olumlu sosyal davranış eğilimi) bağlamında ele alınmasıyla doğrudan ve ... -
The effect of model united nations conferences on secondary education students' attitudes and anxiety about speaking english
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to investigate the effects of Model United Nations Conferences (MUN) on students' English speaking anxiety and their attitudes towards English. MUN conferences constitute one of the most important ... -
The effects of augmented reality technology in situated english language learning
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The educational materials used by teachers have changed with the development of technology. New technologies have started to replace the traditional ones. As one of the new technology, Augmented Reality (AR) has made a ... -
The effects of collaborative learning on the autonomy of university preparatory school students
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aims to investigate the effects of collaborative learning on the autonomy of prep school students from the teachers’ perspective. Mixed-method approach was applied for this study. The participants of this study ... -
Effects of digital storytelling on listening skills of foreign language learners of english and their attitudes towards digital storytelling
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Developing language skills is the most important and most challenging phase in the language learning process. To improve the language skills, new techniques are being presented every day due to the belief of insufficient ... -
Efl instructors’ perceptions of student engagement and their use of student engagement strategies in blended learning
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aimed to understand EFL instructors’ perceptions of student engagement and their use of student engagement strategies in blended learning in a preparatory school in Turkey. Moreover, the study also aimed to find ... -
Eğitim ve bilim iş kolu sendika yöneticilerinin değişim eğilimleri
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)Bu araştırma, Türkiye’de mevcut eğitim ve bilim iş kolu sendika yöneticilerinin değişim eğilimlerinin incelenmesini amaçlamaktadır. Uyarlama çalışması sürecinde Türkiye genelindeki Eğitim-Bir-Sen, Türk-Eğitim-Sen, Eğitim-Sen ... -
Ergenlerin ve beliren yetişkinlerin bakış açısıyla flört şiddeti
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Bu araştırma ergenlerin ve beliren yetişkinlerin flört şiddetine bakış açısını, farkındalıklarını ve görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda, yaşları 15 ile 23 arasında değişen 7 lise ve 9 üniversite öğrencisi ... -
Ergenlerin yaşam becerilerinin yaratıcı drama yoluyla geliştirilmesi: İletişim becerileri örneği
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Bu araştırmanın amacı, ergenlerde yaşam becerilerinden iletişim kurma becerilerinin yaşamın erken dönemlerinde geliştirilmesinin önemli olduğu görüşünden yola çıkılarak ortaokul öğrencisi ergenlerin yaşam becerileri ... -
Erken dönem uyum bozucu şemalar ile romantik ilişki inançları arasındaki ilişkide kendilik algısının aracı rolü
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Bu araştırmanın amacı erken dönem uyum bozucu şemalar ile romantik ilişki inançları arasındaki ilişkide kendilik algısının aracı rolünü incelemektir. Araştırmaya bilgilendirilmiş onam formu aracılığı ile onay alınmış 153 ... -
Erken dönem uyum bozucu şemalar ve ruminatif düşünce biçiminin bireylerin başa çıkma biçimleri İle olan ilişkisi
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Bu araştırmada erken dönem uyum bozucu şemaların ruminatif düşünce biçimi ve şema başa çıkma biçimleri ile olan ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmanın katılımcılarını Ankara’da yaşayan 18-35 yaşlarındaki ... -
Erken dönem uyumsuz şemalar ile fomo, nomofobi ve phubbing arasındaki ilişkide iyi oluşun aracı rolü
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Bu araştırmada Erken Dönem Uyumsuz Şemalar ile FoMO, Nomofobi ve Phubbing arasındaki ilişkide Mental İyi Oluşun aracı rolü incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 280 kadın, 123 erkek olmak üzere toplam 403 kişi ... -
An evaluation of a course book in terms of ‘creativity, collaboration, critical thinking, communication’ and related skills
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this investigation was to collect data about a recently published course book titled Roadmap B1 by ‘’Pearson Education’’ that claimed to integrate 4Cs (critical thinking & problem-solving, communication, ... -
Evaluation of a local efl coursebook in terms of intercultural communicative competence components
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of the current study is to evaluate a local EFL coursebook “Relearn” used for 9th graders in public high schools in Turkey in terms of the intercultural communicative competence components. The book was constructed ... -
An Evaluation of the Integration of the principles of intercultural communicative competence in libyan secondary school EFL coursebooks
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This research examined the role of intercultural communicative competence (ICC) in English as a Foreign Language (EFL) coursebooks used in Libyan secondary schools. The study aimed to evaluate the extent to which Libyan ... -
An evaluation of the pragmatic competence of pre-Service English language teachers: Politeness strategies used in making requests in the academic context
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The current study aimed to examine, from an interlanguage pragmatics perspective, how Turkish pre-service EFL teachers fulfill the speech act of request in terms of politeness strategies, levels of directness, internal and ... -
Evaluation of the reading texts in teenwıse 9: a textbook written in accordance wıth the new elt program of turkish national education
(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This study aimed to investigate the appropriateness of the reading texts in Teenwise 9 according to students' perspectives based on content, exploitability, readability, and authenticity through a questionnaire and a ...