Okul yöneticilerinin öğretimsel ve yönetimsel liderlik davranışları: Polatlı örneği
Özet
Gelişen ve değişen çağımızda okulların etkili okul olabilmeleri için yöneticilerinin
öğretimsel lider olmaları artık bir zorunluluktur. Bu çalışma ile okul yöneticilerinin
öğretimsel ve yönetimsel liderlik davranışlarının belirlenerek, bu davranışlarının olumlu
yöne çekilmesine yönelik öneriler geliştirilerek eğitim kurumlarında daha kaliteli ve
başarılı nesillerin yetişmesine katkıda bulunulması hedeflenmektedir.
Araştırmanın örneklemini Ankara ili, Polatlı ilçesindeki, Milli Eğitim Bakanlığına
bağlı 40 adet resmi eğitim kurumlarının müdür ve müdür yardımcıları oluşturmuştur
Öncelikle kişisel bilgiler formu kullanılarak katılımcıların demografik özellikleri tespit
edilmiş, daha sonra 2008 yılında yapılan Uluslararası Öğretme ve Öğrenme Araştırması
(TALIS)’nda geliştirilen ve 23 sorudan oluşan anket uygulanmıştır.
Verilerin çözümlenmesinde SPSS 15.0 paket programı kullanılmış ve demografik
özelliklerin frekans ve yüzdelik dağılımları incelenmiştir. Ayrıca araştırmada elde edilen
verilerin frekans ve yüzdelik dağılımlarıyla beraber, ortalama ve standart sapmaları
hesaplanmıştır. Yönetim tarzlarının kıdem ve görev yeri özelliklerine göre fark gösterip
göstermediği grafiklerle belirlenmeye çalışılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre okul yöneticileri “öğretimsel liderlik” alt boyutlarından
“öğretimsel yönetim” ( ´x =3,157) alt boyutuyla, “okul amaçlarının yönetimi” ( ´x
=3,155) alt boyutunu çok az bir farkla hemen hemen aynı ortalamalarda sergilemektedirler.
Ayrıca “yönetimsel liderlik” alt boyutlarından en fazla “Bürokratik Yönetim” ( ´x =3,52)
alt boyutunu sergilemektedirler. “Mesleki kıdem” ve “görev yeri” değişkenlerinin, ilkokul
yöneticilerinin öğretimsel ya da yönetimsel liderlik alt boyutlarını sergileme düzeyleri
üzerinde daha çok etkili olduğu anlaşılmıştır.
In our developing and changing age, in order to have effective schools, school
administrators have to be instructional leaders. By determining instructional leadership and
administrative leadership behaviours of school administrators and by developing proposals
to attrack those behaviours in to positive way it is aimed to have more quality and
succesful generations in educational institutions.
The school administrators in Ankara, in Polatlı district, working in forty public
schools which belong to National Education Ministry constitutes the sample of this
research. At first by using personal information form, demoghraphic fetures of participants
is determined then the survey form that contains 23 questions and developed by Teaching
and Learning İnternational Survey (TALIS) in 2008 was applied.
In analyzing of datas, SPSS 15.0 package program was used and the frequency and
percantage of demographic features was examined. Also the means and standard deviation
of data in research was determined. The effect of professonal seniority and the type of
schools on their leadership behaviours is found by using graphics.
According to results of this research the school administrators exhibits
“instructional management” ( ´x =3,157) and “management of school aims” ( ´x
=3,155) subdimensions of “instructional leadership” nearly equally. Also they mostly
exhibit “bureaucratic management” ( ´x =3,52) sub-dimension of administrative
leadership. Both “professonal seniority” and the “type of the schools” variables have more
effects on primary school managers’, instructional leadership and administrative leadership
behaviours.