Kurumsal sosyal sorumluluk ve iky uygulamalarının çalışanların örgütsel özdeşleşme düzeylerine etkileri üzerine bir araştırma
Özet
Çalışmanın temel amacı işletmelerin kurumsal sosyal sorumluluk uygulamaları ve sosyal sorumluluk odaklı insan kaynakları yönetimi uygulamalarının çalışanların örgütsel özdeşleşme düzeylerine etkilerini bir model oluşturarak araştırmaktadır. Bu kapsamda Ankara ve İstanbul’da çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren kuruluşlarda çalışan 207 kişiden elde edilen veriler, SPSS ve AMOS paket programları aracılığıyla oluşturulan testler ve modeller kapsamında değerlendirilmiştir. Söz konusu değişkenlere yönelik öncelikle faktör analizleri yapılmış, daha sonra etki analizi kapsamında yapısal eşitlik modellemesi ile bağımlı değişken üzerindeki etkiler istatistiki olarak test edilmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen bulgulara göre işletmelerin kurumsal sosyal sorumluluk uygulamalarının (ekonomik, yasal, etik ve gönüllü) ve kurumsal sosyal sorumluluk odaklı ÎKY uygulamalarının çalışanların örgütsel özdeşleşme düzeyleri üzerinde pozitif etkisi bulunmaktadır. Buna göre, kurumsal sosyal sorumluluk uygulamalarının, sosyal sorumluluk odaklı ÎKY uygulamalarına göre çalışanların örgütsel özdeşleşme düzeyleri üzerinde daha yüksek seviyede etkisinin bulunduğu anlaşılmaktadır.
The main aim of this study is to investigate the effects of corporate social responsibility practices and social responsibility oriented human resources management practices on organizalional identifıcation levels of employees by creating a model. In this context, the data obtained from 207 people worlcing in organizations operating in various sectors in Ankara and İstanbul were evaluated within the scope of tests and models developed through SPSS and AMOS package programs. Firstly factor analysis was
i
conducted for the mentioned variables and then the effects on the dependent variable were statistically tested with structural equation modeling within the scope of impact analysis.
According to the findings of the research, coıporate social responsibility practices (economic, legal, ethical and voluntary) of enterprises and HRM practices focused on corporate social responsibility have a positive effect on the organizalional identifıcation levels of employees. Accordingly, it is understood that corporate social responsibility practices have a higher level of impact on orgaııizational identifıcation levels of employees compared to social responsibility-oriented HRM practices.