Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorKıran-Raw, Meltem
dc.contributor.authorAkkaya, Buse
dc.date.accessioned2019-10-17T12:39:41Z
dc.date.available2019-10-17T12:39:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11727/4112
dc.description.abstractThis study will analyze African-American playwright Adrienne Kennedy’s The Alexander Plays (1992), paying close attention to how she experimentally blends literary and dramatic genres. Comprising the one-act plays She Talks to Beethoven, Ohio State Murders, The Film Club, and Dramatic Circle, the tetralogy explores the costs of racist discrimination and violence to African Americans in general, and to African-American women and children in particular. The intellectual and political backdrop of the plays coincides with the years of the Civil Rights Movement, a period which also marked Kennedy’s coming of age as an innovative playwright. All the plays feature the autobiographical character Suzanne Alexander as the protagonist. The process whereby Suzanne becomes a politically conscious and artistically sophisticated dramatist is reenacted through Kennedy’s juxtaposition of several literary genres and genre conventions of autobiography, creative nonfiction, neo-slave narrative, and gothic fiction on the one hand, as well as the theatrical conventions of expressionism, surrealism, and radio drama on the other. As a dramatist, Kennedy possesses an artistic mind which goes beyond literature and drama into other performative arts such as the opera and the movies, as will be discussed within the context of The Alexander Plays. The intellectual and political center of the plays is inspired largely by the thinking of the Algerian activist and philosopher, Frantz Fanon: in this, too, Kennedy demonstrates that she has an all-inclusive approach to issues of race which does not remain confined within the borders of her native country. This thesis argues that although The Alexander Plays are still underappreciated, they testify to the artistic, intellectual, and political genius of Adrienne Kennedy at its best. Bu tez, Afrikalı-Amerikalı oyun yazarı Adrienne Kennedy’nin 1992’de yayımlanan The Alexander Plays [Alexander Oyunları] eserindeki türlerarası geçişleri incelemektedir. She Talks to Beethoven [Beethoven ile Sohbet], Ohio State Murders [Ohio Eyaleti Cinayetleri], The Film Club [Film Kulübü] ve Dramatic Circle [Oyun Okuma Grubu] adlı tek perdelik dört oyundan oluşan eserin başlıca konusunu genelde Afrikalı Amerikalıların, özelde Afrikalı Amerikalı kadın ve çocukların maruz kaldıkları ırkçı ayrımcılık ve şiddet oluşturmaktadır. Oyunların entelektüel ve politik yönü tarihsel olarak Amerika’daki Sivil Haklar Hareketleri yıllarına denk gelir: Kennedy önemli tiyatro eserlerini bu dönemde vermeye başlamıştır. Oyunların baş kişisi Suzanne Alexander birçok açıdan Kennedy’nin özyaşamsal yansımasıdır. Kennedy oyunlarda Suzanne’in politik ve sanatsal gelişim sürecini açımlarken bir yandan özyaşam öyküsü, kurmaca dışı yaratıcı yazın, yeni-kölelik anlatısı ve gotik roman gibi yazınsal türleri; diğer taraftan da dışavurumculuk, gerçeküstücülük ve radyo oyunu gibi dramatic gelenekleri yaratıcı bir şekilde bir araya getirir. Kennedy ayrıca edebiyat ve tiyatro sanatlarının da ötesine geçerek opera ve film gibi diğer sanatları da Alexander Oyunları’nın tematik ve dramatik örgüsüne ekler. Oyunların entelektüel, düşünsel ve politik merkezinde Cezayirli aktivist ve düşünür Frantz Fanon yer alır: böylelikle, Kennedy tiyatro pratiğinde olduğu gibi politik ve entelektüel anlayışında da alışıldık sınırların dışına çıktığını kanıtlar. Bu tez, Alexander Oyunları’nın henüz yeteri kadar akademik ilgi görmemesine rağmen Kennedy’nin oyun yazarı olarak dehasını tam anlamıyla sergileyen bir eser olduğu savını öne sürer.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherBaşkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAdrienne Kennedyen_US
dc.subjectThe Alexander Playsen_US
dc.subjectGeneric Hybridityen_US
dc.subjectAfrican- American womenen_US
dc.subjectCivil Rights Movementen_US
dc.titleGeneric hybridity in adrienne kennedy’s drama: The alexander playsen_US
dc.typemasterThesisen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster