Menşe ülke ve üretim ülkesi farkının tüketicilerin satın alma eğilimleri üzerindeki etkisi
Özet
Günümüzde küreselleşmenin de etkisiyle birlikte tüketiciler dünyanın her yerinde üretilmiş
olan ürünlere rahatlıkla erişebilmektedirler. Firmalarda rekabetçi üstünlüklerini sürdürebilmek
ve maliyetlerini en aza indirgemek amacıyla dünyanın pek çok yerinde üretim faaliyetlerini
gerçekleştirmektedirler. Ancak, tüketicilerin bir ürünü satın alma tutum ve tercihlerini
etkileyen pek çok faktör bulunmaktadır. Bir ürünün menşe ülke bilgisi ve ürünün nerede
üretildiği bilgisi de tüketicilerin satın alma tutumlarını etkileyen bu faktörler arasında yer
almaktadır.
Bu çalışmada da menşe ülke etkisinin tüketicilerin satın alma tercihlerine olan etkisi
araştırılmıştır. 100 adet Başkent Üniversitesi öğrencisine otomobil satın alırken kendi menşe
ülkesinde üretilen bir otomobilimi yoksa farklı bir üretim ülkesinde üretilen aynı otomobilimi
tercih edeceklerine yönelik anlamsal farklılaştırma ölçeği uygulanmış ve sonuç olarak
katılımcılar yüksek oranda kendi menşe ülkesinde üretilen otomobilleri tercih edeceklerini
belirtmişlerdir. Araştırma kısmının ikinci bölümün de ise nitel bir çalışma uygulanarak
katılımcıların bu tercihlerinin sebepleri birincil veri toplama teknikleri arasında yer alan cümle
tamamlama tekniği ile tespit edilmeye çalışılmıştır.
Araştırmada uygulanan nicel ve nitel çalışmalar sonucunda araştırmaya konu olan menşe ülke
imajı etkisinin tüketicilerin satın alma tutum ve tercihlerini olumlu ve anlamlı yönde etkilediği
gözlemlenmiştir.
In today’s world, with the effect of the globalization, consumers can easily access to products
which are produced all around the world. For this reason, firms also carry out their production
facilities at various places of the world, to maintain their competitive advantages and minimize
their costs. However, there are various factors which affect consumers' attitudes and
preferences on buying a product. One product's information of the country of origin and the
information of where the product was produced are two specific factors which affect
consumers' attitudes on purchasing among (above mentioned) factors.
On this study, the country of origin effect's impact on consumers' purchasing preferences has
been investigated. 100 students from Başkent University have been applied a semantic
differentiation scale on whether they are going to buy the car which was produced in country
of origin or the same car which was produced in another production country when they are
going to buy a car and the result is that participants stated at high rates that they are going to
prefer the car that is produced at the country of origin. At the second part of the research
section, a qualitative study about determining the reasons for these preferences of the
participants via using the sentence completion technique that is among the primary data
collection techniques, has been implemented.
As a result, with quantitative and qualitative studies that are implemented on the research, the
subject of the research which is the effect of the image of the country of origin, is positively
and meaningfully influential on consumers' purchasing attitudes and preferences, has been
observed.