• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Enstitüler / Institutes
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü / Social Sciences Institute
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Enstitüler / Institutes
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü / Social Sciences Institute
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Disiplinlerarası bağlamında lannis xenakis ve philips pavyonu tasarımı

Thumbnail
View/Open
10275880.PDF (52.11Mb)
Date
2019
Author
Yalçın, Alperen
Metadata
Show full item record
Abstract
Bu çalışma; müzik, mimari ve görsel sanat dallarının sentezinden oluşan Philips Pavyonu ve tasarımcısı Iannis Xenakis ile ilgili kaynaklar taranarak disiplinlerarası bir boyutta ele alınmıştır. Bu kapsamda pavyonun içerisinde sergilenen ‘Elektronik Şiir’ adlı gösteri için tasarlanan akustik ve mimari bileşenler ve ortaya çıkan bu mimari tasarımın müzik ve görsel sanatlar disiplinleri ile nasıl bir arada ‘multimedya’ gösterisi adı altında sunulduğu incelenmiştir. Çalışmanın kavramsal çerçeve bölümünde disiplinlerarasılık kavramı ve Xenakis’in biyografisi yer almakta olup bulgular bölümünde ise Philips Pavyonu’nda gerçekleştirilen Elektronik Şiir’in bileşenlerine ve çalışmanın detaylı analizine yer verilmiştir. Sonuç bölümünde ise Philips Pavyonu ve Elektronik Şiir’in bileşenleri çağdaş bir perspektifte ele alınarak günümüz çağdaş sanatına yansımaları, farklı örneklendirmelerle gösterilmiştir The approach of this study is based on a literature review for the Philips Pavilion and its’ architect Iannis Xenakis within the perspective on how this Pavilion synthesizes the music, architecture and visual art. In this context, the acoustic and architectural components designed for the performance named Poème Électronique is presented together with the disciplines of music and visual arts in order to create a ‘multimedia’ show. The conceptual framework of this study includes the concept of interdisciplinary and the biography of Xenakis, and the findings section includes the detailed assessment on different components of the Poème Électronique performed at the Philips Pavilion. As a conclusion, the components of the Philips Pavilion and Poème Électronique are discussed through contemporary perspective and their reflections on contemporary art are shown in different examples.
URI
http://hdl.handle.net/11727/4173
Collections
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü / Social Sciences Institute [413]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

  • Politika

Politika
Kullanıcı Rehberi
Başkent Üniversitesi Kütüphanesi
Başkent Üniversitesi

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typexmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_languagexmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_publicationcategoryThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsxmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_typexmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_languagexmlui.ArtifactBrowser.Navigation.browse_publicationcategory

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV