Türkiye'nin toplumsal hafızasını köy enstitüleri fotoğraflaı üzerinden okumak: Hasanoğlan köy enstitüsü ve hasanoğlan yüksek köy enstitüsü örneği
Özet
Eğitim tarih boyunca insanların ve toplumların daha iyi yaşam koşullarına
kavuşabilmek için sahip olmaları gereken en önemli unsurlardan ve yaşam bileşenlerinden
birisi olmuştur. Önemi hiç eksilmeden artarak devam eden eğitim konusu Osmanlı
İmparatorluğu’ndan Türkiye Cumhuriyeti’ne hatta günümüze kadar süregelen bir dizi eğitim
politikaları ile şekillenmiştir. Bu tez çalışması Türkiye’deki eğitim politikalarının bir sonucu
olarak ortaya çıkmış olan Köy Enstitüleri’ne odaklanarak, Hasanoğlan Köy Enstitüsü ve
Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü özelinde yapılmış olan eğitim ve öğretim faaliyetlerini
daha önce enstitülerin dışına çıkmamış olan fotoğraflarla belgelemektedir. Söz konusu
eğitim faaliyetleri, Hasanoğlan Köy Enstitüsü ile Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü ve
devamındaki okul mezunları ile yapılan görüşmelerle de ele alınmış, görüşmelerden elde
edilen veriler sözlü tarih yöntemiyle literatüre katkı sağlanmıştır. Sonuç olarak tez
çalışmasının bulguları olan fotoğraflar ve görüşme metinleri alternatif tarih yazımına katkıda
bulunacak biçimde derlenmiş, Türkiye’nin toplumsal hafızasına görsel dokümanter
niteliğindeki fotoğraflar kazandırılmıştır.
Throughout history, education has been one of the most important elements and
components of life that people and societies should have in order to achieve better living
conditions. The issue of education whose importance has been increasing without any
hesitation has been shaped by series of education policies from Ottoman Empire to Turkish
republic, even today. This thesis documents the education and training that are conducted
at Hasanoğlan Village Institute and Hasanoğlan High Village Institute with the photographs
that were previously not get out of the institutes, by focusing on the village institutes that
emerged as a result of the education policy in Turkey. The mentioned training activities have
been discussed in the interviews with Hasanoğlan Village Institute, Hasanoğlan High Village
Institute and the following school graduates and the findings from the interviews attained by
oral history technique contributes to the literature. As a result, the photographs and the
interview texts that are the findings of the thesis study are compiled in a way that contributes
to writing alternative history and the photographs that have the characteristic of visual
documentaries are brought in Turkey’s collective memory.