Üniversite öğrencilerinde bilinçli farkındalık ile mental iyi oluşun incelenmesi
Özet
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeyleri ile mental iyi oluş
durumlarının ve bunları etkileyen sosyodemografik ve okulla ilgili özelliklerinin belirlenmesi
amacıyla yürütülmüş tanımlayıcı tipte bir araştırmadır.
Çalışmanın evrenini, 2019-2020 akademik yılı güz döneminde Başkent Üniversitesi Bağlıca
Kampüsü’nde öğrenim gören 13.144 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi,
evrenin bilindiği durumlarda örneklem hesaplama formülüne göre hesaplanmış ve örneklem
sayısı 378 olarak belirlenmiştir. Örnekleme alınacak bireylerin seçimi fakültelerin öğrenci
sayısına göre tabakalı rastgele örnekleme yöntemi ile orantılı seçim yapılarak belirlenmiştir.
Anket formundaki soruların eksik doldurulması riski göz önünde bulundurularak örneklem
kaybını önlemek amacıyla 400 öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır.
Verilerin toplanması, “Bilinçli Farkındalık Ölçeği, Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş
Ölçeği”, Kişisel Bilgi Formu ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS
24.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Cinsiyet, yaş, fakülte, sınıf, algılanan sosyo
ekonomik düzey ve algılanan akademik başarı düzeyi değişkenlerine göre gruplar arası
farklılık olup olmadığını belirlemek için Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis H testi ve
aralarında anlamlı fark olan gruplarda farklılığın kaynağını belirlemek amacıyla Bonferroni
testi kullanılmıştır. Korelasyon analizinde Spearman Korelasyon analizinden yaralanılmıştır.
Araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin bilinçli farkındalık puan ortancası 57; puan
ortalamaları 57,22±7,72 olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin cinsiyet, yaş, fakülte, sınıf
değişkenlerine göre bilinçli farkındalık düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı biçimde
farklılaşmadığı; algılanan sosyo ekonomik düzey, algılanan akademik başarı düzeyi
değişkenlerine göre ise bilinçli farkındalık düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı biçimde
farklılaştığı belirlenmiştir.
Öğrencilerin mental iyi oluş puan ortancası 52, puan ortalamaları 51,55±6,35 olarak
belirlenmiştir. Öğrencilerin cinsiyet, yaş, fakülte, sınıf değişkenlerine göre mental iyi oluş
durumlarının istatistiksel olarak anlamlı biçimde farklılaşmadığı; algılanan sosyo ekonomik düzey, algılanan akademik başarı düzeyi değişkenlerine göre ise mental iyi oluş durumlarının
istatistiksel olarak anlamlı biçimde farklılaştığı belirlenmiştir.
Öğrencilerin bilinçli farkındalık düzeyleri ve mental iyi oluş durumları arasında karşılaştırma
yapıldığında pozitif yönde, güçlü ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r= 0,757, p= 0,001).
Bilinçli farkındalık durumunun artışı ile mental iyi oluş düzeyinin artması sebebiyle
üniversiteler ile iş birliği içerisinde bilinçli farkındalığı geliştirmeye yönelik çalışmaların
düzenlenmesinin öğrenciler için yararlı olacağı düşünülmektedir.
This study is a descriptive study conducted to determine the mindfulness levels and mental
well-being of university students and their socio-demographic and school-related
characteristics that affect them.
The universe of the study consists of 13,144 students studying at Başkent University Bağlıca
Campus in the fall semester of 2019-2020 academic year. The sample of the research was
calculated according to the sample calculation formula when the universe is known and the
number of samples was determined as 378. The selection of individuals to be sampled was
determined by making proportional selection by stratified random sampling method according
to the number of students of the faculties. Taking into account the risk of missing questions in
the questionnaire, the study was completed with 400 students in order to prevent sample loss.
Data collection was carried out with the “Mindful Attention Awareness Scale, Warwick-
Edinburgh Mental Well-Being Scale”, Personal Information Form. The data obtained from
the research were analyzed using SPSS 24.0 program. Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis H
test and Bonferroni test were used to determine whether there was a difference between
groups according to gender, age, faculty, class, perceived socio-economic level and perceived
academic achievement level. In the correlation analysis, Spearman was benefited from the
correlation analysis.
The mean mental well-being score of the students was 51.55±6,35. The median was 52. No
statistically significant difference was found between students' mental well-being according to
gender, age, faculty and class variables. According to the variables of socio-economic level
and academic achievement level, mental well-being was found to be statistically significant.
According to the results of the study, the median mindfulness point was 57 and the average
mindfulness points of the students were 57.22±7,72. There is no statistically significant difference between students' mindfulness levels according to gender, age, faculty and class
variables. According to the variables of socio-economic level and academic achievement
level, mindfulness levels were found to be statistically significant.
A positive, strong and significant relationship was found between the students' mindfulness
levels and their mental well-being (r= 0,757, p= 0,001). It may be beneficial for students to
organize activities aimed at developing conscious awareness in cooperation with universities
due to the increase of conscious awareness and mental well-being.
Keywords: Mindfulness, mental wellbeing, positive mental health, university students,
nursing, mindful attention awareness scale.