dc.description.abstract | Askeri araçların kullanım alanları bakımından zorlu arazi koşullarına dayanıklı olabilmeleri
için etkili, kullanışlı ve aracı yol şartlarında aldığı darbelerden koruyabilecek yağ içeren
süspansiyon sistemlerine sahip olmaları gerekmektedir. Kullanılan bu endüstriyel yağ zaman
zaman paslanma ve korozyona sebep olmaktadır. Bunu önlemek için amortisör millerine
krom kaplama uygulanmaktadır. Bu krom kaplama sürecinin ardından, silindirik parçaların
çap ölçümleri yapılmakta ve alınan sonuçlar spesifikasyon limitlerine göre büyük olursa,
silindirlerin mekanizmasına geçmemesinden, küçük olursa da mekanizma içinde boşluklu
yapı oluşmasından dolayı, süspansiyon sistemi mekanizmasında sorunlar meydana
getirmektedir. Silindirik parçaların çaplarının spesifikasyon limitleri içinde bulunması ve bu
limitlerin etkin ve doğru bir şekilde belirlenmesi önemli bir sorundur. Alınan ölçüm
değerlerinin uygunluk seviyesini inceleyebilmek, mümkünse artırabilmek ve sürecin sonraki
aşamalarda iyileştirilebileceğini göz ardı etmemek için daha esnek sonuçlar elde edebilmek
adına bulanık mantık kavramından yararlanılmıştır. Bu çalışmada, bulanık kontrol kartları
kullanılarak çözümlemeler yapılmış ve uygun değerler üyelik fonksiyonlarıyla saptanmıştır.
Bu sayede gereksiz yeniden işleme ve gecikme maliyetlerinden kaçınılmıştır. Sürecin
gidişatı bulanık kontrol kartından izlenmiş ve olası durumlar incelenerek, iyileştirmeler
planlanmıştır.
In order to be able to, withstand tough terrain conditions, military vehicles must have
effective, useful and oil-containing suspension systems that can protect the vehicle from
impacts in road conditions. This industrial oil used occasionally causes corrosion. To
prevent this, chrome plating process is applied to the shock absorber shafts. After this
chrome plating process, diameter measurements are made. As a result of this
measurements if the diameter of the cylindrical part is large according to the specifications
limit, it does not exceed the cylinder assembly, and if it is small, it forms a hollow structure
within the mechanism. This previous cases are causes problems in the suspension systems.
However, these specifications limits need to be determined effectively and accurately in
accordance with process requirements. This fuzzy logic study was carried out to examine
the tolerability level of the measured values, to increase if possible and to improve the
process in later stages. In this study, tolerable values were determined by membership
functions and unnecessary reprocessing and delay costs were avoided. The course of the
process was monitored from the fuzzy quality control chart and possible situations were
not ignored and improvements were planned. | en_US |