Türkiye’de fenomenlerin covid-19 pandemisi ve aşılanma sürecindeki instagram performansları
Özet
İnsanlık tarihinde oldukça büyük etkileri olduğu bilinen bulaşıcı hastalıklar, yüzyıllar boyunca salgına dönüşerek milyonlarca insanın ölümüne sebep olmaktadır. 2019 Aralık ayında da Çin'in Wuhan kentinde ortaya çıkan bir bulaşıcı virüs olan Koronavirus (Covid-19)dünyayı etkisi altına alarak tüm ülkeler, hükümetler ve toplumlar için büyük bir tehdithaline gelmiştir. Dünya Sağlık Örgütü'ne (WHO) göre, Ekim 2021 itibari ile bu virüs 235 ülkede yaklaşık 35 milyon insanı etkilemekte ve resmi olarak doğrulanmış bir milyondan fazla ölüme neden olmaktadır. Salgının giderek büyümesi, kontrol altına alınamaması ve önleyici tedavilerin araştırılması sürecinde toplumlar korku ve endişelerini giderebilmek için güncel bilgi akışını medyanın sağladığı bilgi ve içeriklerle sağlamaktadırlar. Bu araştırma, Türkiye’de Nisan 2020- Aralık 2021 tarihleri arasında Instagram sosyal medya platformu üzerinden yayınlanan Covid-19 ile ilgili halk sağlığı paylaşımlarının temsilini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu kadar geniş kitleye ulaşabilen bir sistemin Covid-19 pandemi döneminde de farkındalık yaratmak üzerine insanlar üzerinde pek çok etkisi olabileceği düşünülmektedir. İçerik analizi sürecinde toplumun genel bir temsilini oluşturan 17 fenomenin verileri incelenmiştir. Bu çalışmanın sonucunda elde edilen veriler sonucunda, fenomenlerin Türkiye'nin pandemi sürecindeki güncel durumu hakkındaki kamuoyunu daha iyi anlaşılmasına yardımcı olabileceği ve kriz sonrası yönetim için hızlı müdahale sağlanması konusunda destek olabileceği ile ilgili çalışmaların yetersiz olduğu sonucuna varılmıştır.
Infectious diseases, which are known to have great effects in human history, have turned into epidemics for centuries and cause the death of millions of people. Coronavirus (Covid-19), an infectious virus that emerged in Wuhan, China in December 2019, has become a major threat to all countries, governments and societies by affecting the world. According to the World Health Organization (WHO), as of October 2021, this virus affects approximately 35 million people in 235 countries and causes more than one million officially confirmed deaths. In the process of growing the epidemic, not being able to control it and searching for preventive treatments, societies provide up-to-date information flow with the information and content provided by the media in order to eliminate their fears and concerns. This research aims to present the representation of public health posts about Covid-19 published on Instagram social media platform between April 2020 and April 2021 in Turkey. It is thought that a system that can reach such a large audience can have many effects on people to raise awareness during the Covid-19 pandemic period. In the content analysis process, the data of 17 influencers that constitute a general representation of the society were examined. As a result of the data obtained as a result of this study, it was concluded that the studies related to the fact that the influencer can help the public better understand the current situation of Turkey in the pandemic process and can support rapid intervention for post-crisis management are insufficient.