Endüstriler için inovasyon stratejileri ve stratejik gruplar
Özet
Bu tez çalışmasında örgütlerin tasarımı, inovasyon stratejileri ve stratejik gruplar arasındaki
ilişkiler incelenmiştir. Özellikle, çevrenin örgütlerin tasarımlarına olan etkisi analiz edilmiş
ve bu bağlamda koşul bağımlılık ile konfigürasyon kuramlarının temel varsayımlarından
faydalanılmıştır. Örgütsel tasarımlar arasındaki benzerliklerin ve farklılıkların
açıklanmasında Miles ve Snow Tipolojisi kullanılmıştır. Tipolojide yer alan örgüt türlerinin
stratejik yaklaşımları ve inovasyon kavramı ile olan ilişkileri temel alınarak tercih ettikleri
inovasyon stratejileri araştırılmıştır. İnovasyon stratejilerini tercihte farklılıklar gösterecek
örgüt türlerinin heterojen stratejik gruplar oluşturacağı ve her stratejik grupta çekirdek (core)
ve melez (hybrid) örgütlerin yer alacağı iddia edilmiştir. Çalışma kapsamında yer alan
önermeler ampirik yöntem kullanılarak test edilmiştir. Bu doğrultuda müşteri ilgisi,
rekabetçi liderlik ve portföy zenginleştirme stratejilerini içeren inovasyon stratejileri ölçeği
geliştirilmiştir. Ölçeğin içerik geçerliliği, geçerlik ve güvenirlik analizleri tamamlanmıştır.
Miles ve Snow tipolojisi için geliştirilen ölçek Türkçe'ye uyarlandıktan sonra güvenirlik
analizi yapılmıştır. Stratejik grupların tespiti ve sınıflandırılması sürecinde, ampirik yönteme
uygun teknikler yazın araştırması ile belirlenmiştir. Ölçüm araçları istatistiksel analizlere
uygun olarak düzenlenmiş ve veri toplanarak önermeler incelenmiştir. Ankara'da üretim
sektörlerinde faaliyet gösteren KOBİ'lerden meydana gelen örneklem (n=396), verilerin
kaynağını oluşturmuştur. Analiz seviyesi örgüt olan çalışmada, KOBİ'lerin yöneticileri ile
iletişim kurulmuştur. Çalışmaya katılan yöneticiler, KOBİ’ler hakkında temel bilgileri,
Miles ve Snow tipolojisi ölçeğini ve inovasyon stratejileri ölçeğini içeren anket formunu
cevaplamıştır. Analiz sonuçlarına göre, arayıcı ve tepki verici örgütlerin inovasyon
stratejileri tercihleri hakkındaki önermeler desteklenmiştir. Savunmacı ve analizci örgütlerin
tercihleri ise stratejilerin taktikleri seviyesinde farklılaşmıştır. İnovasyon stratejilerinin genelinde çekirdek ve melez örgütlerin oluşturduğu stratejik gruplar tespit edilmiştir.
Rekabetçi liderlik stratejisinde arayıcı örgütler çekirdek ve analizci örgütler ise melez
özellikler göstermiş ve önermeler desteklenmiştir. Müşteri ilgisi ve portföy zenginleştirme
stratejilerine ait stratejik gruplarda farklı örgütlerin yer aldığı tespit edilmiştir.
This thesis investigates the relationship between organizational design, innovation strategies
and strategic groups. The effect of the environment on the organizational design has been
analyzed and in this context, the basic assumptions of contingency and configuration theories
have been utilized. Miles and Snow typology was used to explain the similarities and
differences between the organizational designs. Based on the strategic approaches of the
types of organizations in the typology and their relationship with innovation term, the
innovation strategies that they chose were investigated. It has been claimed that organization
types that will differ in the preference of innovation strategies, will create heterogeneous
strategic groups and each strategic group will contain core and hybrid organizations. The
claims within the scope of the study were evaluated with using of the empirical method.
Accordingly, the innovation strategies scale, which includes customer attraction,
competitive leadership and portfolio enrichment strategies, has been developed. Content
validity, validity and reliability analyzes of the scale have completed. The scale developed
for the Miles and Snow typology was first adapted to Turkish, and then reliability analyze
was made. In the process of identification and classification of strategic groups, suitable
techniques for the empirical method have determined with literature research. The
measurement tools have arranged in accordance with statistical analysis and proposals were
examined using the collected data. The sample (n=396) of SMEs operating in production
sectors in Ankara was the source of the data. In the study, whose analysis level was
organization, communication have established with the managers of SMEs. Participated
managers in the study answered the questionnaire, which includes information about SMEs,
the Miles and Snow typology scale and the innovation strategies scale. According to the
results of the analysis, the proposals about innovation strategies choices for prospector and reactor organizations are supported. The choices of defensive and analyzer organizations
differed at the level of tactics of strategies. In general, strategic groups formed by core and
hybrid organizations that have been identified in innovation strategies. In the competitive
leadership strategy, prospectors showed core and analyzer organizations showed hybrid
features and proposals were supported. It has been determined that there are different
organizations in the strategic groups of customer interest and portfolio enrichment strategies.