Gastronomik kimlik oluşturmada coğrafi işaretli ürünlerin etkisi: Ankara ili örneği
Özet
Bu araştırmanın amacı Gastronomik kimlik oluşturmada coğrafi işaretli ürünlerin etkisinin
Ankara İli özelinde incelenmesidir. Araştırmanın evren ve örneklemini Ankara İli
Kızılcahamam bölgesinde bulunan Thermal Resort Hotelde ve Ankara İli Gölbaşı bölgesinde
bulunan Lakeside Resort Hotel’de 15 Ekim 2021 ve 15 Kasım 2021 tarihleri arasında
konaklayan 255 otel müşterisi oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında Özkan (2019) tarafından
geliştirilen Gastronomik Kimlik Oluşturmada Coğrafi İşaretli Ürünlerin Etkisi ölçeğinde yer
alan ifadeler Ankara ili özelindeki bilgiler ile güncellenerek katılımcılara Google Formlar
aracılığı ile uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS 26 programında yapılmış olup
katılımcılara ilişkin demografik bilgiler, Ankara ilindeki coğrafi işaretli gastronomik ürünler
hakkındaki görüşleri, coğrafi işarete sahip gastronomik ürünlerin şehre etkisi ve coğrafi işaretli
gastronomik ürünlerin şehrin bilinirliği üzerine etkisi bakımından değerlendirilmiş, elde edilen
sıklık ve yüzde dağılımları ise tablolar halinde sunulmuştur.
Katılımcıların coğrafi işaretli gastronomik ürünlerin şehre etkisine ilişkin görüşlerinin
demografik özelliklere göre bir farklılık gösterip göstermediği belirlenirken öncelikle verilerin
normal dağılım gösterip göstermediği merkezi eğilim ve yayılım ölçülerinden çarpıklıkbasıklık
değerleriyle hesaplanmış ve histogram grafiği çizilerek tespit edilmiştir. Yapılan diğer
analizlerde iki grubun karşılaştırılmasında Mann-Whitney U Testi, ikiden fazla grubun
karşılaştırılmasında ise parametrik yöntem olmayan ve ANOVA testinin karşılığı olan Kruskal-
Wallis Testi kullanılmıştır. Sonuç olarak; Ankara denildiğinde akla gelen gastronomik
ürünlerden en çok bilinirliğe sahip ilk üç ürün Ankara Simidi (%26), Ankara Döneri (%20,5),
Beypazarı Kurusu (%15,3) şeklinde sıralanmıştır. Katılımcıların %85,9’unun Erkeç Pastırması
hakkında bilgilerinin olmadığı tespit edilmiştir.
The aim of this research is to examine the effect of geographically marked products on
the creation of gastronomic identity in Ankara Province. The universe and sample of the
research consists of 255 hotel customers who stayed at the Thermal Resort Hotel in the
Kızılcahamam region of Ankara and the Lakeside Resort Hotel in the Gölbaşı region of Ankara
between October 15, 2021 and November 15, 2021. Within the scope of the research, the
expressions in the scale of the Effect of Geographically Indicated Products on the Creation of
Gastronomic Identity developed by Özkan (2019) were updated with the information specific
to the province of Ankara and applied to the participants via Google Forms. The analysis of the
data obtained was made in the SPSS 26 program and the demographic information of the
participants, their views on the gastronomic products with geographical indication in Ankara,
the effect of gastronomic products with geographical indications on the city and the effect of
gastronomic products with geographical indications on the awareness of the city were evaluated
in tables. presented as
While determining whether the participants' views on the impact of geographically
indicated gastronomic products on the city differ according to demographic characteristics, first
of all, whether the data showed a normal distribution was calculated with the skewness-kurtosis
values from the central tendency and dispersion measures, and was determined by drawing a
histogram graph. In other analyzes, the Mann-Whitney U Test was used to compare two groups,
and the Kruskal-Wallis Test, which is not a parametric method and is the equivalent of the
ANOVA test, was used to compare more than two groups. As a result; Among the gastronomic
products that come to mind when Ankara is mentioned, the first three products with the most
awareness are listed as Ankara Bagel (26%), Ankara Doner (20.5%), and Beypazarı Dried
(15.3%). It was determined that 85.9% of the participants did not know about Erkeç Pastrami.