Covid-19 Pandemisiyle birlikte tüketicinin çevrimiçi yemek siparişinde satın alma kararını etkileyen faktörler
Özet
Bilgi teknolojilerin ve internetin gelişimi ticareti de etkilemiş ve ticaretin aktörlerinin çevrimiçi
ortama geçmesine neden olmuştur. Yeme-içme sektörünün çevrimiçi ticarete geçmesiyle
birlikte klasik tarzda telefon aracılığıyla sipariş veren tüketiciler de çevrimiçi yemek siparişi
vermeye başlamışlardır. 2019 yılının sonunda ortaya çıkan Covid-19 Pandemisi sağlıktan
ticarete birçok alanda ağır tahribatlara neden olurken tüketicilerin davranışlarını ve satın alma
kararlarını da derinden etkilemiştir. Covid-19 Pandemisiyle birlikte tüketicinin çevrimiçi yemek
siparişi hizmetini kullanma kararını etkileyen faktörlerin tespit edilmesi ve analiz edilmesi
sektörde yer alan işletmelerin sürdürülebilirliğinin sağlanması önem arz etmektedir.
Bu minvalde bu araştırmada tüketicinin çevrimiçi yemek siparişinde satın alma kararını
etkileyen faktörlerin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Veri toplama yöntemi olarak çevrimiçi anket
tercih edilmiş ve 418 kullanılabilir anket elde edilmiştir. Verilerin yapısal eşitlik yöntemiyle
analiz edilmesi neticesinde Covid-19 Pandemisiyle birlikte tüketicinin çevrimiçi yemek siparişi
hizmetini kullanma kararında konfor alanı faktörünün en fazla etkiye sahip olduğu sonrasında
ise bilgi faktörünün etkili olduğu tespit edilmiştir. Ancak sağlıklı menülerin Covid-19
Pandemisiyle birlikte tüketicinin çevrimiçi yemek siparişi hizmetini kullanma kararında olumlu
etki beklentisinin aksine olumsuz bir etkisi olduğu keşfedilirken yemek teslim hizmetinin
hijyeni ve temassız teslimat faktörleri istatiksel açıdan desteklenememiştir.
The development of information technologies and the internet has also affected commerce and
caused trade actors to move to the online environment. As the food and beverage industry
transitioned to online business, consumers who ordered via telephone in the classical style
started to order food online. The Covid-19 Pandemic, which emerged at the end of 2019, caused
heavy damage in many areas from health to commerce, and profoundly affected consumers'
behaviour and purchasing decisions. With the Covid-19 Pandemic, it is vital to identify and
analyse the factors affecting the consumer's decision to use the online food ordering service and
ensure the sustainability of the businesses in the sector.
In this respect, this study it is aimed to determine the factors that affect the consumer's online
food order purchasing decision. An online questionnaire was preferred as a data collection
method, and 418 questionnaires were obtained. As a result of the data analysis with the structural
equation method, it was determined that the comfort zone factor had the most impact on the
consumer's decision to use the online food ordering service during the Covid-19 Pandemic,
followed by the information factor. However, contrary to the expectation of a positive impact,
the factor of healthy menus had a negative effect on the consumer's decision to use the online
food order service during the Covid-19 Pandemic. The data could not support the hygiene of the
food delivery service and the factors of contactless delivery statistically.