dc.contributor.advisor | Şahin, Sevgi | |
dc.contributor.author | Saral Çalışkan, Kübra | |
dc.date.accessioned | 2023-06-07T13:02:34Z | |
dc.date.available | 2023-06-07T13:02:34Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11727/9429 | |
dc.description.abstract | The purpose of the current study is to evaluate a local EFL coursebook “Relearn” used for 9th graders in public high schools in Turkey in terms of the intercultural communicative competence components. The book was constructed within the standards of the Common European Framework of Reference for Languages and was developed in conformity with the national ELT curriculum by Turkish Ministry of National Education. The coursebook was content analyzed via a checklist created on the basis of Byram's Intercultural Communicative Competence Model (1997). The findings revealed that the majority of the coursebook's content was culture-free, and there were limited number of intercultural activities. The activities mostly belong to “knowledge” dimension of Byram's framework. This study is believed to shed light on the significance of developing intercultural communicative competence and provide useful insights for EFL teachers, EFL teacher educators, coursebook writers and curriculum developers.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de devlet liselerinde 9. sınıflar için kullanılan yerel bir İngilizce ders kitabı olan "Relearn" ders kitabını kültürlerarası iletişimsel yeterlik bileşenleri açısından değerlendirmektir. Kitap, Avrupa Ortak Dil Referans Çerçevesi standartlarına uygun olarak hazırlanmış ve Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ulusal İngilizce Öğretimi müfredatına uygun olarak geliştirilmiştir. Ders kitabı, Byram'ın Kültürlerarası İletişimsel Yeterlilik Modeli (1997) temelinde oluşturulan bir kontrol listesi aracılığıyla içerik analizi yapılmıştır. Bulgular, ders kitabı içeriğinin çoğunluğunun kültürden bağımsız olduğunu ve sınırlı sayıda kültürlerarası alıştırma olduğunu ortaya koydu. Etkinlikler çoğunlukla Byram'ın çerçevesinin “bilgi” boyutuna aittir. Bu çalışmanın kültürlerarası iletişimsel yetkinliği geliştirmenin önemine ışık tuttuğuna ve İngilizce öğretmenleri, İngilizce öğretmen eğitimcileri, ders kitabı yazarları ve müfredat geliştiriciler için faydalı bilgiler sağladığına inanılmaktadır. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | English Language Teaching | en_US |
dc.subject | Intercultural Communicative Competence (ICC) | en_US |
dc.subject | Materials Evaluation | en_US |
dc.subject | Culture and Language Teaching | en_US |
dc.title | Evaluation of a local efl coursebook in terms of intercultural communicative competence components | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |