The utilization of debate instruction using a learning management system to understand the effects on Turkish efl learners' L2 speaking anxiety
Özet
Speaking has been regarded by many students as the most difficult skill to master yet
it is essential for communication and learning a foreign language. Because they cannot
prepare their speech beforehand, especially in real-life situations, most language learners are
afraid of making mistakes when speaking a foreign language. Although numerous research
has attempted to utilize different methods to lower the degree of L2 speaking anxiety, there
still has been a heavy emphasis on helping students get past this problem. The researcher of
the current study chose debate instruction as one of the efficient methods that can aid
students in communicating effectively and encourage them to talk confidently as debating
gives students the opportunity to participate in a variety of cognitive and linguistic skills.
Therefore, the aim of this study is to understand the effects of debate instruction on Turkish
EFL students regarding their speaking anxiety, speaking performance and willingness to
communicate. The study has been conducted at a foreign language school of a foundation
university in Turkey. 189 students and 5 instructors participated in the study. As for the
quantitative part of the study, the Turkish version of Foreign Language Speaking Anxiety
questionnaire (T-FLSAQ) has been implemented to students as a pretest and posttest.
Additionally, a survey regarding learners’ perceptions on the learning management system
has been given to students. In order to create the descriptive statistics of the survey results,
quantitative data have been analyzed by IBM SPSS Statistics 22.0. Qualitative data, on the
other hand, have been analyzed by descriptive content analysis. Results of the study show
that there is a statistically significant difference between the foreign language speaking
anxiety levels before and after the debate instruction. In other words, the participants' foreign
language speaking anxiety levels have decreased after the debate instruction. Moreover, the
findings show that the use of LMS increases the motivation and satisfaction with the course.
In conclusion, researcher of the study suggests the use of debate instruction with the LMS
as a medium of teaching in order to lower the level of speaking anxiety of students and to
increase their speaking performance as well as their willingness to communicate in English.
Konuşmanın öğrenciler açısından ustalaşması en zor beceri olduğu düşünülmektedir
ancak iletişim kurmak ve yabancı bir dil öğrenmek için kaçınılmazdır. Özellikle gerçek
hayattaki durumlarda konuşmalarını önceden hazırlayamadıklarından, çoğu öğrenci yabancı
dil konuşurken hata yapmaktan çekinir. Çok sayıda araştırma, ikinci dilde konuşma
kaygısının derecesini azaltmak için farklı yöntemler kullanmaya çalışsa da öğrencilerin bu
sorunu aşmalarına yardımcı olmaya hâlâ yoğun bir vurgu yapılmaktadır. Münazara,
öğrencilere çeşitli bilişsel ve dil becerilerine katılma fırsatı verdiğinden, bu çalışmanın
araştırmacısı münazara öğretimini öğrencilerin etkili bir şekilde iletişim kurmalarına
yardımcı olabilecek ve bu hedeflere ulaşmak için onları güvenle konuşmaya teşvik
edebilecek etkili yöntemlerden biri olarak seçmiştir. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı
münazaranın yabancı dil olarak İngilizce öğrenen Türk öğrenciler üzerindeki etkilerini
konuşma kaygısı, konuşma performansı ve iletişim kurma istekliliği açısından anlamaktır.
Çalışma, Türkiye'de özel bir üniversitenin yabancı dil yüksekokulunda yapılmıştır.
Araştırmaya 189 öğrenci ve 5 öğretim görevlisi katılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında
Yabancı Dilde Konuşma Kaygısı anketinin (T-FLSAQ) Türkçe versiyonu ön test ve son test
olarak öğrencilere uygulanmıştır. Ayrıca öğrencilerin görüşlerini almak amacıyla öğretim
yönetim sistemini inceleyen bir anket dağıtılmıştır. Sonuçların tanımlayıcı istatistiklerini
oluşturmak için nicel veriler IBM SPSS Statistics 22.0 ile analiz edilmiştir. Nitel bulgular
ise betimleyici içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Sonuçlar, araştırma kapsamındaki
katılımcıların münazara öğretimi öncesi ve sonrası yabancı dil konuşma kaygı düzeyleri
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğunu göstermektedir. Başka bir deyişle,
münazara öğretimi sonrasında katılımcıların yabancı dil konuşma kaygı düzeyleri azalmıştır.
Ayrıca sonuçlar öğretim yönetim sisteminin motivasyonu ve derse yönelik ilgiyi artırdığını
göstermektedir. Sonuç olarak, çalışmanın araştırmacısı öğrencilerin konuşma kaygısını
azaltmak ve aynı zamanda İngilizce konuşma performansını ve konuşma istekliliğini
artırmak amacıyla münazara öğretiminin yabancı dil okullarının akademik bölümlerinde
öğrenme yönetimi sistemiyle birlikte bir öğretim aracı olarak kullanılmasını önermektedir.