dc.description.abstract | Bu çalışmada, Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi çerçevesinde güncel gelişmeler ve
öğrenen ihtiyaçları göz önünde bulundurularak dinleme anlama etkinliklerinin dinleme
stratejilerinin öğretimi ile desteklenmesinin faydalı olacağı düşüncesinden hareketle
öğrencilerin dinleme anlama becerilerinin geliştirilebilmesi amacıyla Ankara’da bir
yükseköğretim kurumu çatısı altında hizmet veren dil öğretim merkezinde Türkçeyi
yabancı dil olarak öğrenen ve B1.2 düzeyinde bulunan, toplamda 26 öğrenciden oluşan iki
ayrı gruptaki öğrencilerle sekiz hafta boyunca dinleme stratejileri öğretimi üzerine
etkinlikler gerçekleştirilmiştir. Uygulama yapılmadan önce her etkinlik için ders planı
tasarlanmış, uygulama esnasında söz konusu plan takip edilmiştir. Öğrencilerin uygulama
öncesi ve sonrasında dinleme anlama becerilerini ölçmek amacıyla A1, A2 ve B1
seviyelerinin kazanımlarını içeren sorular oluşturularak Dinleme Başarı Testi
geliştirilmiştir. Test için 45 öğrenci ile pilot uygulama yapılarak uygulamanın verileri
doğrultusunda testin uygulanabilirliği açısından gerekli düzenlemelerde bulunulmuş;
ardından söz konusu test toplamda 52 öğrenciden oluşan deney ve kontrol gruplarına
öğrenciler B1.2 seviyesinde bulunduğu zaman ve B1.4 seviyesini tamamladıklarında öntest
ve sontest şeklinde uygulanmıştır. Test sonuçları SPSS-25 paket programına işlenmiştir.
Uygulanan testlerin madde ayırt edicilik indeksi, madde güçlük indeksi ve testlere ait KR-
20 güvenirlik istatistikleri TAP (Test Analysis Programı Version 14.7.4) paket programı
kullanılarak analiz edilmiştir. Dinleme stratejileri uygulanan deney grubunda yer alan
öğrencilerin B1 kazanımlarını içeren sorulara ilişkin süreç sonundaki uygulamada
hesaplanan Türkçe dinleme anlama becerilerinin kontrol grubunda yer alan öğrencilerin
becerilerine göre daha yüksek olmasından dolayı anlamlı farklılık ortaya çıkmıştır.
Uygulama sonunda deney grubundaki öğrencilerin sürece yönelik görüşlerinin belirlenmesi
için yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla öğrenci görüşleri alınmıştır. Öğrenci
görüşlerinden elde edilen bu nitel veriler içerik analiziyle değerlendirilmiştir.
Değerlendirmenin sonucunda deney grubundaki bulunan ve dinleme stratejilerinin
öğretimine dayalı etkinliklerle dinleme becerisindeki başarılarının geliştiği tespit edilen
öğrencilerin, öğretim sürecine ilişkin olarak da olumlu görüş geliştirdikleri tespit
edilmiştir.
Considering the current developments and learner needs within the framework of teaching
Turkish as a foreign language, it was thought that it would be beneficial to support
listening comprehension activities with listening strategies, and in order to improve the
listening comprehension skills of the students, in the language teaching centre serving
under the roof of a higher education institution in Ankara, Turkish was taught as a foreign
language. Activities on teaching listening strategies were carried out for eight weeks with
students in two separate groups, consisting of 26 students in total, learning Turkish as a
foreign language and at the B1.2 level. Before teaching each lesson, a plan was designed
for each activity, and this plan was followed during the instruction. In order to measure the
listening comprehension skills of the students before and after the instruction, the Listening
Achievement Test was developed by creating questions containing the achievements of
A1, A2 and B1 levels. For the test, a piloting was made with 45 students and necessary
arrangements were made in terms of the applicability of the test in line with the data of the
instruction; then, the test in question was applied to the experimental and control groups
consisting of 52 students in the form of pre-test and post-test when the students were at
B1.2 level and when they completed B1.4. The test results were processed into the SPSS-
25 package program. The item discrimination index, item difficulty index and KR-20
reliability statistics of the tests were analysed using the TAP (Test Analysis Program
Version 14.7.4) package program. There was a significant difference because the Turkish
listening comprehension skills calculated in the instruction at the end of the process
regarding the questions containing the B1 achievements of the students in the experimental
group, in which listening strategies were applied, were higher than the skills of the students
in the control group. At the end of the instruction, students' opinions were taken through a
semi-structured interview form in order to determine the opinions of the students in the
experimental group about the process. These qualitative data obtained from students’
opinions were evaluated by content analysis. As a result of the evaluation, it was
determined that the students in the experimental group, who were found to have improved
their listening skills with activities based on teaching listening strategies, also developed a
positive opinion about the teaching process. | en_US |