Motorlu taşıtlar sektöründe rekabet sınırlamaları
Özet
Gelişmiş ve gelişmekte olan ülke ekonomilerinin lokomotif sektörlerinden birisi olarak
görülen Motorlu Taşıtlar Sektöründe rekabetin etkin bir şekilde gerçekleştirilmesi büyük
önem taşımaktadır. Bu nedenle özellikle perakende motorlu taşıt satışı ve satış sonrası
sanayinde gelişimin sağlanması sektörde rekabetçi bir yapının oluşturulması bakımından
gereklidir. Tez konusu olan, 2005/4 sayılı Motorlu Taşıtlar Sektöründeki Dikey
Anlaşmalar ve Uyumlu Eylemlere İlişkin yeni Tebliğ de bu ihtiyacın bir ürünüdür.
Tebliğ, motorlu taşıtlar sektöründeki yeni motorlu taşıtların bunların yedek parçalarının
ya da tamir ve bakım hizmetlerinin alımı, satımı veya yeniden satımına ilişkin yapılan
dikey anlaşma ve uyumlu eylemlere grup muafiyeti getirmektedir. Bu çalışma ile
motorlu araç ve yedek parça üreticilerinin yaptıkları dikey anlaşmaların rekabet hukuku
bakımından değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu bakımdan tezde öncelikle rekabet
hukukunun temel kavramları açıklanmış, daha sonra motorlu taşıtlar sektörünün dünya
ve ülkemizdeki durumuna yer verilerek rekabet hukukunun sektöre uygulanmasındaki
gelişim hakkında bilgilere yer verilmiştir. Son olarak da asıl konumuz olan 2005/4 sayılı
Tebliğ, özellikle Avrupa Birliği’ndeki mehaz düzenlemesi olan 1400/2002 sayılı Tüzük
ve bu tüzüğün uygulanması göz önüne alınarak ülkemizde karşılaşılabilecek olası
sorunlar bağlamında incelenmiştir.
In the motor vehicle sector, which is considered as one of the locomotive sectors of
economies in developed and developing countries, it is important that the competition is
effectively realized. Therefore, developments especially in the retail sales of motor
vehicles and aftersales industry are essential in order to attain a competitive structure at
the sector. The new Block Exemption Communiqué on The Vertical Agreements and
Concerned Practices in the Motor Vehicle Sector Communiqué No: 2005/4, which is the
subject of the thesis, is resulted from this need. The Block Exemption that is stipulated
by The Communiqué is applicaple to the vertical agreements and concerned practices in
the motor vehicle sector regarding the purchase, sale and resale of new motor vehicles,
spare parts and after sales services. This study aims to evaluate the vertical agreements
between producers, distributers and repairers, with regard to competition law. In this
regard, in the thesis firstly the basic concepts of Competition Law are explained;
secondly by putting forward the situation of the motor vehicle sector in the world and in
our country, the information about the development of the application of the competition
law in the sector is given. Consequently, The Communiqué No: 2005/4, is examined
with regard to the problems that can ocur during applicaton, expecially by taking into
account the implamentation of the Commission Regulation No: 1400/2002 in European
Union.