2-8 yaş grubu dil gelişimi normal olan çocuklarda artikülasyon tarama ölçeği'nin normalizasyonu
Özet
AMAÇ: 2-8 yaş grubu dil gelişimi normal olan çocuklarda Okul Öncesi Dil Ölçeği-
5’in(Preschool Language Scale-5/ PLS-5) ek ölçeği olan Artikülasyon Tarama
Ölçeği’nin normalizasyon çalışmasının yapılmasıdır. Bu çalışma ile elde edilecek
sonuçların, çocukların artikülasyon becerilerinin tarama amaçlı değerlendirilmesinde
referans olarak kullanılabilmesi hedeflenmektedir.
GİRİŞ: Çocukların ana dillerine ait fonemleri tanımaları ve bu fonemleri kelimeleri
ve cümleleri oluşturmak için doğru tonlama örnekleri ile bir araya getirmeleri
gerekmektedir. Çocuklardaki dil ve konuşma bozukluklarının erken tanısı çok
önemlidir. Ülkemizde ve yurt dışında çocukların artikülasyon becerilerini
değerlendirmeye yarayan oldukça sınırlı sayıda test bulunmaktadır. Ancak PLS-5
Artikülasyon Tarama Ölçeği ; dil gelişimi değerlendirmesi sonrasında kolay
kullanılabilmesi ve kısa sürede uygulanabilmesi açısından tarama amaçlı kullanılan
oldukça yardımcı bir ölçektir.
YÖNTEM: Çalışma Kayseri İli Milli Eğitim Müdürlüğü’nün izni ile Milli Eğitim
Müdürlüğü’ne bağlı ilköğretim ve kreşlerden dil gelişimi normal olan ve ek bir
hastalığı olmayan sağlıklı toplam 330 çocuk ile yürütülmüştür. Öncelikle çocukların
her biri için demografik bilgileri içeren Çocuk Değerlendirme Bilgi Formu ile
çocukların genel profilleri belirlenmiştir. Formların değerlendirilmesi sonucunda,
aileden alınan öyküye ve Bilgi Formuna göre herhangi bir işitme ve konuşma problemi
olduğu görülen, ek bir hastalık veya engeli olan çocuklar çalışma dışı bırakılmıştır.
Çalışmaya dahil edilmeye karar verilen çocukların işitsel algı ve ifade edici dil
gelişimleri Okul Öncesi Dil Ölçeği-5 ile değerlendirilmiştir. İşitsel algı ve ifade edici
dil gelişimleri normal olan çocuklar çalışmaya dahil edilerek, Artikülasyon Tarama
Ölçeği ile artikülasyon becerileri değerlendirilmiştir.
BULGULAR: Verilerin analizinde SPPS 15.0 Paket programı kullanılmıştır.
Bağımsız iki örneklem karşılaştırmalarında ise student t testi ve ikiden fazla bağımsız
örneklem karşılaştırmalarında tek yönlü varyans analizi (Post-Hoc test: Tukey)
kullanılmıştır. p<0.05 değeri istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Kategorik değişkenler arasındaki ilişkiler ki kare analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırmaya
katılan çocukların Artikülasyon Tarama Ölçeği toplam puanı her bir yaş aralığında
cinsiyetlerine göre karşılaştırıldığında hiç biri istatistiksel olarak anlamlı
bulunmamasına rağmen (p>0.05), yaş grupları olmaksızın erkek ve kız çocukları
arasında kız çocukları lehinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur
(p=0.009).
SONUÇ: Çocuklarda artikülasyon becerilerini değerlendirmek için bir referans test
oluşturulmuştur. Ülkemizde artikülasyon bozukluğu olan çocuklarda tarama amaçlı
kullanılabilecek bir testin normalizasyon çalışması yapılmıştır. Çocukların
artikülasyon becerilerinin, yeni bir testin Türkçe versiyonu olan Artikülasyon Tarama
Ölçeği ile test edilmesi ve artikülasyon bozukluğu olan çocukların erken teşhis, tedavi
ve rehabilitasyonun sağlanması için uygun merkezlere yönlendirilmesi
hedeflenmektedir.
AIM: 2-8 age group children with normal language development in Preschool
Language Scale-5 scale, which is made of the additional Articulation Screening Scale
normalization work. The results to be obtained with this study in the evaluation of
children with articulation skills are targeted for screening can be used as reference.
INTRODUCTION: Children in their own language phoneme recognition and
extraction of these phonemes to form words and sentences with correct intonation are
required to bring together examples. Early diagnosis of language and speech disorders
in children is very important. There are some tests for evaluating articulation skills of
the children in our country and outside the country. However; PLS-5 Articulation
Screening Scale is helpful for screening and diagnosis in terms of easy availability
after the test of language development and testing in a short time.
METHOD: With the permission of Kayseri Provincial Directorate of National
Education, the study was carried out with no additional disease and 330 healthy
children with normal language development of primary and nursery school of the
Directorate of National Education. Firstly, with the Children's Assessment
Information Form containing demographic information for each of the children, the
general profile of the children were determined. After the evaluation forms, acorrding
to the story of any families and Information Form, children with hearing and speech
problems and an additional illness or disability were excluded from the study. The
decision on the inclusion of children with auditory perception and expressive language
development was assessed by Preschool Language Scale-5. The children with auditory
perception and expressive language development skills were included in the study and
articulation skills were evaluated by Articulation Screen Scale.
RESULTS: The data were analyzed by SPPS 15.0 package program. In the
comparison of two independent samples, student t-test and one-way analysis of
variance of more than two independent samples comparison (Post-hoc tests: Tukey) were used. P <0.05 was statistically significant. The relationship between categorical
variables were evaluated by ki square analysis. While of the surveyed children's
articulation screening scale total score compared by gender in each age range was
statically insignificant (p>0.05), there is a statistically significant difference in favor
of girls without the age group of boys and girls (p = 0.009).
CONCLUSION: A reference has been established to assess the articulation skills in
children. In our country, normalization of a test that can be used to screen the children
with articulation disorders was made. It is expected that children’s articulation skills
are tested by Articulation Screening Scale, the Turkish version of a new test. Moreover
it is hoped that children are directed to the appropriate place for early diagnosis,
treatment and rehabilitation of the children with articulation disorder.