Türkiye'de müzik eleştirmenliği
Özet
Ülkemizde sanat kurumları ve sanat etkinlikleri dikkate alındığında “müzik
eleştirmenliği” konusundaki çalışmaların ve yayınların sayıca azlığından yola çıkılarak
yapılan bu çalışmada; eleştirinin tanımları, müzikte eleştirinin işlevi ve tarihsel süreci,
Cumhuriyet Dönemi itibariyle müzik eleştirmenleri ve yayınları, ülkemizde müzik
eleştirmenliğinin durumu ve eleştiri yaklaşımlarına yer verilmiştir.
Araştırmada, literatür taramasının yanı sıra; “müzik eleştirmenliği” başlığında
müzik yazarlarına, bestecilere, şeflere ve icracılara görüşme yöntemi uygulanarak
bulgulara ulaşılmıştır.
Araştırma sonucunda, Türkiye’de müzik eğitimi veren kurumlarda yer almayan
müzik eleştirmenliği alanının “mesleki alan” haline dönüştürülmesiyle sanat dünyasına
olumlu katkılar sağlanabileceği, müzik eleştirmenlerinin ancak objektif, bilgi tabanlı ve
tecrübeye dayanan eleştiri üslubu ile sanatçı, sanatsever ve müzik sanatı üzerinde yapıcı,
yönlendirici, geliştirici etkiler bırakabileceği tespit edilmiştir.