Çoklu frekans timpanometri ölçümlerinin uçucularda ve uçucu adaylarında karşılaştırılması
Özet
Uçuş sırasında yükseliş ve alçalışta dış basınç ile orta kulak basıncı östaki borusu
tarafından dengelenir. Östaki borusunun fonksiyon bozukluğunda özellikle inişte bu
basınç dengelenemez ve barotravma gerçekleşebilir. Uçucularda en sık görülen kulak
rahatsızlıklarından biri de barotravmadır. Bunun sonucunda kulakta ciddi ağrı, işitme
kayıpları ve baş dönmesi, genellikle kulak zarı arkasında sıvı toplanması gibi belirtiler
ortaya çıkabilir.
Literatürde, klasik timpanometri performansının orta kulak akustik özelliklerini
değerlendirmede yeterli olup olmadığı tartışılmaktadır. Geleneksel timpanometriler de
sıklıkla 226 Hz prob ton kullanılmaktadır. Çoklu frekans timpanometri ise, 226 Hz-
2000 Hz arasında değişik prob tonlar ile elde edilen timpanogramların analizini
sağlayarak, orta kulak direnç ve geçirgenliğini geniş bir frekans yelpazesinde
değerlendirebilen avantajlı bir test yöntemidir. Çoklu frekans timpanometrenin sunduğu
önemli parametrelerden biri de rezonant frekanstır (RF). Belli patolojilerin varlığında
RF değeri normal ve sağlıklı kulaklara kıyasla daha alçak ya da yüksek değerler
almaktadır. Avantajlı bir test olmasına rağmen çoklu frekans timpanometrinin
ülkemizde de tüm dünyada olduğu gibi klinik uygulamada yaygınlaşmamış olması
birçok araştırmacı tarafından da belirtilen bir gerçektir. Bu nedenle çalışmanın amacı,
uçucuların orta kulak rezonans özelliklerinin, uçmaya bağlı değişim gösterip
göstermediğini çoklu frekans timpanometriyle ortaya koymaktır.
Bu amaçla, Başkent Üniversitesi Kulak-Burun-Boğaz Anabilim Dalı ve Odyoloji ve
Konuşma Ses Bozuklukları Ünitesi’nde Sivil Havacılık Kanunu gereği yapılan
muayenelerden geçen 140 uçucu ve uçucu adayı çalışmaya dahil edilmiştir. KBB
uzmanı tarafından otoskopik muayenesi yapılan bireylere saf ses odyometresi
uygulanarak işitme eşikleri tespit edilip, immitansmetrik ölçümleri yapılmıştır. Tüm
katılımcıların, her iki kulaklarından (140 kulak) alınan RF değerleri değerlendirmeye
vi
alınmıştır. Yapılan ölçümlerde sol kulak için uçucu adaylarının RF ortalaması 862,50
Hz, 200-3000 saat uçuş yapan uçucuların RF ortalaması 605,88 Hz ve 3000-10000 saat
uçuş yapan uçucuların RF ortalaması ise 547,78 Hz olarak bulunmuştur. Sağ kulak
ortalamaları ise uçucu adayları için 882,95 Hz, 200-3000 saat uçuş yapan uçucular için
609,22 Hz ve 3000-10000 saat uçuş yapan uçucular için 606,67 Hz olarak bulunmuştur.
Bu verilerle uçuşa bağlı orta kulakta gerçekleşen değişimleri daha açık şekilde ortaya
koymak ve ileride yapılacak daha kapsamlı çalışmalara da bir alt yapı sağlaması umut
edilmektedir.
During the ascent and descent of the airplane, middle ear pressure and the external
pressure is balanced by the eustachian tube. When the eustachian tube functions blocked
during the descent, the middle ear pressure can not be stabilized and barotrauma can be
occur. One of the most common ear disease in aviators is barotrauma. As a result of
barotrauma, ear pain, dizziness, hearing loss, serouse otitis media symptoms can occur.
In the literature, the performance of conventional tympanometry on the characteristics
of middle ear is still discussing. On the conventional tympanometry 226Hz prop tone is
used often. Multifrequency tympanometry is an advantageous test method which can
assess the resistance and permeability of the middle ear in a wide frequency internal by
providing the analysis of the tympanograms which are obtained with different probe
tones between 226 Hz and 2000 Hz. One of the important parameters of Multifrequency
tympanometry is the resonant frequency. Under the presence of some specific
pathologies; resonant frequency value is normal and gets lower or higher values when
compared to the healthy ears. Although it is an advantageous test, it is a fact known by
several investigators that Multifrequency tympanometry has not become widespread in
clinical applications in our country as the world. Because of this the purpose of our
study is showing the changes of multifrequency tympanometry depending on flight.
For this reason, 140 pilot and student pilot measured who are between the ages 20-55
have a normal autoscopic examination at the Otorhinolaryngology Department and
Audiology and Speech Disorders Unit of Baskent University. RF values taken from
both ears of all the participants. The average of the student pilots RF right ears was
found 882,95Hz, and their left average was found 862,50 Hz. The average of the who
flight 200-3000 hour pilots RF right ears was found 609,22Hz, and their left average
was found 605,88 Hz. The average of the who flight 3000-10000 hour pilots RF right
ears was found 606,67Hz, and their left average was found 547,78 Hz. With this data,
viii
the change in the middle ear due to flights can reveal clearly. Also we hope that the
resonance frequency value which is one of the important parameters of Multifrequency
tympanometry will be an infrastructure for the studies which will investigate the effects
of this value on the diagnosis of the pathologies.