Halka arzlarda gerçeğe uygun olmayan fiyatlamaya bağlı çıkar ilişkisi
Abstract
Bu çalısmanın amacı; Türkiye’de halka arz sürecinde belirlenen hisse senedi fiyatının
gerçege uygun degerinden ne kadar saptıgını tespit etmek, bu sapmadan kimlerin çıkar
sagladıgını belirlemek, fiyat sapmalarını azaltıcı yöntemlerin etkinligini test etmek ve
gerçege uygun fiyatlamanın saglanması için bir yöntem önerisinde bulunmaktır. Çalısma,
MKB’de Ocak 1993 ile Mayıs 2007 yılları arasında gerçeklesen 240 halka arzı
kapsamaktadır. Çalısmada, “halka açılma olgusu” baslıgı altında; halka açılma sebepleri,
halka açılmanın avantaj ve dezavantajları, halka arz süreci, halka açılmalarda zamanlama,
halka arz sürecinde hizmet alınacak kisi ve kuruluslar ile halka arz fiyatının tespiti, “halka
arzların kısa ve uzun dönem performansları” baslıgı altında; halka arzların performansı,
halka arzlarda uygulanan satıs yöntemleri ve sonuçları, Türkiye’de ve yurtdısında daha
önce yapılan teorik ve amprik çalısmalar çerçevesinde ele alınmıstır. “Halka arzlarda
olusan fiyat anomalileri ve çıkar iliskileri” baslıgı altında ise; halka arzlarda olusan fiyat
anomalilerinden kimlerin ne ölçüde çıkar sagladıgı ve fiyat anomalilerini azaltmaya
yönelik uygulanan fiyat istikrarı saglayıcı islemlerin etkinligi amprik düzeyde test
edilmistir. Yapılan analizlerde Türkiye’de; halka arzın ilk gününde ortalama yüzde 9,16
düzeyinde bir düsük fiyatlamanın ortaya çıktıgı ve dolayısıyla halka arz olunan hisse
senetlerinin gerçege uygun degeri üzerinden fiyatlanmadıgı, bu düsük fiyatlamadan
temelde yabancı kurumsal yatırımcılar ile yerli bireysel yatırımcıların fayda sagladıgı ve
uygulanan fiyat istikrarı saglayıcı islemlerin genelde etkin oldugu bulgularına ulasılmıstır.
Bu çerçevede, diger halka arz yöntemlerine göre; daha az düsük fiyatlamaya yol açması,
daha düsük aracılık komisyonu ile saglanması ve potansiyel yatırımcılar için daha etkin
fırsat esitligi yaratması nedenleriyle nternet Destekli Kapalı-Teklif Tek-Fiyat Müzayede
yöntemi MKB’de gerçeklesecek halka arzlarda kullanılması tavsiye edilen bir satıs
yöntemidir.
The purpose of this study is to identify how far the stock prices, set in the process of public
offering in Turkey, deviate from their fair values; to mark those who derive benefit from
this deviation; to test methods used to reduce price deviations and to propose a model to
ensure fair pricing. This study covers 240 public offerings taken place in Istanbul Stock
Exchange between January 1993 and May 2007. In the study, what have been discussed
within the framework of former theoretical and empirical studies held abroad and in
Turkey are causes of public offering, advantages and disadvantages of public offering,
public offering process, timing in the public offering, persons or institutions from whom
services to be procured in public offering process and determination of public offering
price under the title of “concept of public offering”; performance of public offerings, sale
methods applied in public offerings and their results under the title of “short and long term
performances of public offerings”. Under the title of “price anomalies and interest
relations” however, how much benefit and by whom is derived from the price anomalies
that appear in the public offerings, and effectiveness of transactions applied to ensure price
stability with a view to reduce price anomalies are tested at the empirical level. In the
performed analyses, the findings obtained are such that underpricing did appear at an
average of 9.16 percent on the first day of public offerings and therefore the stocks offered
to public were not priced on their fair values, that mainly foreign institutional investors and
domestic individual investors did benefit from this underpricing and that transactions
applied to ensure price stability proved to be efficient in general. In this framework,
Internet Based Single-Price Closed-Bid Auction method is a suggested method for reasons
that it is resulted in a lower underpricing, that it is provided by lower interagency
commission and that it creates a more efficient equal opportunity, with respect to other
public offering methods.