Beşinci kuşak ve sonrası türk bestecilerinin çoksesli koro eserlerinin ritmik ve melodik yönden incelenmesi
Özet
Bu çalışma, çağdaş Türk bestecilerinin ürettikleri özgün eserlerin ritmik ve
melodik açıdan dilini anlamayı hedeflemektedir. Araştırmanın amaçları arasında eserin
metnin, melodi ve ritim ile besteci tarafından nasıl ilişkilendirildiği konusu da yer
almaktadır. Bu bağlamda, bu çalışmada, çağdaş Türk bestecilerinin çokseli koro eserlerinde
melodik ve ritmik yönden kullandıkları teknikler ve sistemler üzerine incelemeler
yapılmıştır.
Araştırmanın örnekleminde, çalışma evreninden seçilmiş 6 çoksesli koro eseri
bulunmaktadır.
Eserlerin melodik ve ritmik açıdan incelenmesinde kullanılan yöntem, John D.
White’ın Mikro analiz yöntemidir. Söz konusu mikro analiz yöntemi, yukarıda sözü geçen
eserlerde araştırmanın amacına uyarlanarak kullanılmıştır.
Yapılan analizlerin sonucunda elde edilen verilerin, bestecilere, yorumculara ve
araştırmacılara yararlar sağlayacağı düşünülmektedir.
This study aims to understand the language of original works that contemporary
Turkish composers have produced in terms of rhtym and melody. Among the aims of the
study, there is also the issue that how the work, text, melody and rhythm are connected by
the composer. Within this context, in this study, there have been researches on techniques
and systems that contemporary Turkish composers have used in their polyphonic choral
works in terms of rhythm and melody.
In the sample of the research, there are six polyphonic choral works chosen from
the target population of the study.
The method that is used in the research of works in terms of melody and rhythm,
is John D. White's micro- analysis method. The micro- analysis method in question, has
been used by being adapted for the aim of the research in the works that have been
mentioned above.
It is thought that the data obtained at the end of the analyses made will provide
help for composers, performers and researchers.