Tüketim kültürü bağlamında kimlik inşasının sosyal medyada kullanımı: Instagram örneği
Abstract
Günümüz dünyasında gelişen ve yaygınlaşan bilgi ve iletişim teknolojileri, yeni ve
farklı iletişim olanaklarını ortaya çıkarmıştır. Postmodern imgelerin hâkimiyetinde şekil bulan
iletişim araçları, bir iletişim aracı olmaktan daha fazla anlam taşır hale gelmiş ve gündelik
hayatta ve kültürde eskiye kıyasla daha etkin bir rol üstlendiği görülmüştür. İşlevsellik
boyutunu terk edip kültür ve kimlik inşasına aracılık eden bu araçlar, gündelik rutinin, yaşam
tarzlarının vazgeçilmez bir parçası olarak kabul edilmektedirler. Bu tez çalışmasında, sosyal
medya‟nın parlayan yıldızı olan Instagram‟da kullanıcıların kimlik inşası sürecinde
gösterdikleri performanslar, çalışmanın evreni olan Instagram‟dan örneklem olarak seçilen 40
popüler kullanıcının kullanım pratikleri metin analizi ve içerik çözümlemesi metodlarıyla
derinlemesine incelenerek ve elde edilen bulgular doğrultusunda değerlendirilmiştir. Buradan
yola çıkarak, Instagram kullanıcılarının, paylaştıkları fotoğraflar aracılığıyla kimliklerini nasıl
yapılandırdıkları, bunu yaparken tüketim kültüründen nasıl faydalandıklarının resmini çekmek
bu tezin amacıdır. Bu çalışmanın bulgularına göre kullanıcılar diğer kullanıcılar tarafından
beğenilme ilgi görme arzusu taşımakta ve bu arzu doğrultusunda kimlikler inşa etmekte,
tükettikleri moda ürünlerini, gittikleri mekânları, yiyip içtiklerini ve hatta bedenlerini diğer
kullanıcılarla Instagram üzerinden paylaşmaktadırlar.
In today‟s world, the advancement of information and communication technologies
generate new and different communication opportunities. It is observed that communication
tools, formed by the domination of postmodern images, transformed from a standart
communication tool into something containing different connotations. Also compared to the
past, in culture and in daily life, today‟s communication tools take much more active role.
These tools, which have vacated their conventional functionality and have started to mediate
the construction of identity, have been accepted as an indispensable part of our life styles. In
this thesis, the performances along with identity construction process of Instagram users‟ was
evaluated in the light of content analysis and textual analysis of usage practices of 40 popular
Instagram users chosen as sample. On the other hand, demonstrating how an Instagram user
builds his/her identity with the aid of consumerism through sharing photos is the main
objective of this thesis.