Okul öncesi çocukların dil ve konuşma özelliklerinin taranması
Özet
AMAÇ: Ankara ili Beypazarı ilçesi’nde anaokulu ve anasınıflarında eğitim gören 3- 5 yaş
11 ay arası çocukların dil ve konuşma gelişimlerinin Dil ve Konuşma Gelişimi Tarama
Formu ile taranması, dil ve konuşma gelişim geriliği/bozukluğu gözlenen çocukların Okul
Öncesi Dil Ölçeği-5 (Preschool Language Scale-5 (PLS-5)) ile alıcı ve ifade edici dil gelişim
yaşlarının belirlenmesi amaçlanmaktadır.
YÖNTEM: Çalışmamıza, Ankara ili Beypazarı ilçesi’nde anasınıflarında ve anaokulunda 3-
5 yaş 11 ay arasında olup okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden 503 çocuk taranmıştır.
Çalışmanın uygulama bölümü 2 aşamadan oluşmaktadır. 1.Aşama’da çocukların dil ve
konuşma gelişimleri Dil ve Konuşma Gelişimi Tarama Formu ile değerlendirilmiştir. Form
çocukların anne ve babaları tarafından doldurulmuştur. Formların değerlendirmesi
sonucunda dil ve konuşma gelişimi açısından riskli olduğu düşünülen çocuklar
belirlenmiştir. Çalışmanın 2.Aşaması’nda, dil ve konuşma gelişim geriliği/bozukluğu
düşünülen çocuklara Okul Öncesi Dil Ölçeği-5 (Preschool Language Scale-5 (PLS-5)) testi
uygulanmış ve alıcı ve ifade edici dil gelişim yaşları tespit edilmiştir.
BULGULAR: 3 yaĢ-5yaĢ 11 aylık kayıtlı 503 çocuk belirlenmiştir. Kayıtlı 503 çocuktan 21
tanesinin eğitime devam etmediği görülmüştür. Geriye kalan 482 çocuktan 4 tanesi ek bir
engele sahip olduğu için araştırma dışı bırakılmıştır. Kalan 478 çocuktan 402 tanesinin anne
ve/veya babası araştırmaya katılmayı kabul etmiş, 76 tanesi ise ret etmiştir. 402 çocuğun
%48,8’i kız ve %51.2’si ise erkektir. 2.Aşama çalışmaya katılan 22 çocuğun 7’sinin kız ve
15’inin erkek olduğu belirlenmiştir. Bu çocukların kronolojik yaş dağılımında ort. 59.4 ay
ve S.S: ±7.43 olarak tespit edilmiştir. Kronolojik yaş ile alıcı dil yaşı arasında orta düzeyde
(0,30<|r=0,49|<0,70), pozitif yönlü (r>0) ve anlamlı bir ilişki (p<0,05) bulunmuştur.
Çocukların kronolojik yaşı ile ifade edici dil yaşı arasında yüksek düzeyde (0,70<|r=0,88|),
pozitif yönlü (r>0) ve anlamlı bir ilişki (p<0,01) bulunmuştur. Araştırmaya katılan çocuklara
uygulanan Okul Öncesi Dil Ölçeği-5 çocuk bilgi formundaki soru maddeleri ile çocuğun
kronolojik yaşı ile alıcı ve ifade edici dil yaşı arasında bulunan farkın karşılaştırmasında
anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.
TARTIŞMA: Okulöncesi dönemde tarama programları oluşturulması çocuğun dil ve
konuşma gelişiminin takibi açısından büyük öneme sahiptir.
SONUÇ:Bu tarama sonucu bölge için dil ve konuşma gelişimi açısından önemli bir veri
kaynağı olacaktır.
GOAL: The goals under this study are to screen, using Language and Development
Screening Form, the language and speech developments of children, aged 3 to 5 years 11
months, attending the kindergartens and nurseries in the District of Beypazari in Ankara, and
to determine the receptive and expressive language development ages of the children having
language development deficiency/disorder, by means of Preschool Language Scale-5 (PLS-
5).
METHOD: In our study, 503 children aged 3 - 5 years 11 months attending the preschool
education institutions as the kindergartens and nurseries in the District of Beypazari in
Ankara were screened. The application section of the study consists of 2 stages. In the Stage
1, the language and speech developments of children were assessed by the Language and
Speech Development Screening Form. The form was completed by the parents of the
children. The children considered as under risk in terms of language and speech development
were determined based on the evaluation of the forms. In the Stage 2 of the study, the
Preschool Language Scale-5 (PLS-5) test was administered for the children who were
considered to have language and speech deficiency/disorder and the receptive and expressive
language development ages of the children were determined.
FINDINGS: 503 children aged 3 to 5 years and 11 months enrolled at the preschool
institutions were determined. It was found out that 21 of these 503 children enrolled did not
resume their education. 4 children out of the remaining 482 children were excluded from the
research due to an additional disability. Mothers and/or fathers of 402 children out the
remaining 478 children agreed to participate in the study and 76 rejected to do so. 48.8% of
402 children were female and 51.2% were male. It was determined 7 of 22 children
participating in the Stage 2 study were female and 15 were male. The chronological age
distribution of these children revealed the mean as 59.4 months and SS: ±7.43. A medium
level (0.30<|r=0.49|<0.70), positive (r>0) and significant relationship (p<0.05) was found
between the chronological age and receptive language age. A high level (0.70<|r=0.88|),
positive (r>0) and significant relationship (p<0.01) was found between the chronological age
of the children and their receptive language age. No significant relationship was found in the comparison between the question items in the PLS-5 child information form administered on
the children participating in the study and the differences found in between the chronological
age and receptive and expressive language age.
DISCUSSION: Creation of screening programs at the preschool period has great importance
in terms of follow-up of language and speech development of children.
RESULT: The conclusions from this screening will constitute a major source of data in
language and speech perspectives