Dijital bankacılık ve Türkiye'deki mevcut durumunun analizi
Özet
Bilgi teknolojilerinde yaşanan gelişmeler ve yenilikler bütün sektörleri etkilediği
gibi, bankacılık sektörünü de ciddi biçimde etkilemiştir. Böylece işlem hızı açısından önemli
kazançlar sağlandığı gibi, maliyetler de önemli oranda düşürülmüştür. Artan rekabet
ortamında müşteri memnuniyetini en üst noktaya çıkarmayı hedefleyen bankalar, dijital
bankacılık hizmetlerinde çeşitlilikler oluşturarak müşterinin en hızlı şekilde bankacılık
hizmetini alabilmesini sağlayacak çözümler üretme yoluna girmiştir. İnternet bankacılığı ve
mobil bankacılık kullanımları açısından dünya ülkelerine bakıldığında, şube bankacılığının
yerini internet ve mobil bankacılığa bıraktığı görülmektedir. Çin’de bankacılık hizmeti
alanların yarısından fazlası, mobil bankacılık kullanmaktadır. Benzer şekilde internet
bankacılığı açısından Almanya ve Japonya’da da hizmet alanların yarısından fazlası, internet
bankacılığını tercih etmektedir. Türkiye’de internet bankacılığını aktif kullanan müşteri
sayısı, 2016 yılının Eylül ayı itibarı ile 18.672.000 kişiye ulaşmıştır. Özellikle para
transferleri ve ödemeler için internet bankacılığına yönelik tercihler de her geçen yıl önemli
oranda artmaktadır. Mobil bankacılık hizmetlerini kullanan kişi sayısı da 2016 yılının Eylül
ayı itibarı ile 16.613.000 kişi olarak hesaplanmıştır. Bu çalışma, bankacılık sektöründe çok
önemli bir hizmet dağıtım kanalı durumuna gelen dijital bankacılığın dünyadaki ve
Türkiye’deki var olan durumunu ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Developments and innovations in information technologies have affected not only all
sectors but also the banking sector. Thus, in addition to significant gains in terms of
processing speed, costs have also been significantly reduced. Banks aiming to bring
customer satisfaction to the top in an increasingly competitive environment, banks have
diversified in digital banking services and entered into a way to produce solutions that will
enable their customers to receive banking services in the fastest way possible. Looking at
world countries in terms of online banking and mobile banking usage, it is seen that branch
banking has left its place to online and mobile banking. In China, more than half of the
banking services use mobile banking. Similarly, in terms of online banking, more than half
of the service areas in Germany and Japan prefer online banking. The number of customers
who actively use online banking in Turkey has reached 18.672.000 as of September, 2016.
Especially, the preferences for online banking for money transfers and payments are
increasing every year. The number of people using mobile banking services has been
calculated as 16.613.000 people as of September 2016. This study aims to reveal the existing
situation of digital banking in the world and in Turkey which is a very important service
distribution channel in the banking sector.