Türkiye'de reklamcı temsili: Televizyon dizileri üzerine bir araştırma
Özet
Reklam endüstrisinde, reklam üretim sürecinin asıl öznesi olan reklamcılar,
reklam faaliyetlerini reklam ajansları bünyesinde gerçekleştirmektedir. Reklam ajansları,
sundukları hizmetlere göre farklı yapılanma içerisinde faaliyet göstermekte ve
bünyesinde farklı rol ve görevlere sahip çalışanları barındırmaktadır.
Bu tez çalışmasında, reklam ajanslarındaki rol ve görev dağılımları ile birlikte
sunulan reklamcı temsilinin yer aldığı, Türkiye’de yayınlanan televizyon dizilerinden
örneklem seçilerek izlenmiş ve elde edilen bulgular kuramsal çerçevede
değerlendirilmiştir. Televizyon, sosyal temsillerin üretilmesinde ve bilinir hale
gelmesinde önemli bir kitle iletişim aracıdır. Bununla birlikte, televizyon dizileri aracılığı
ile izleyici kitlesinde meslek grupları hakkında var olan algı güçlenebilmekte veya yeni
bir temsil anlayışı yaratılabilmektedir.
Çalışma kapsamında, televizyon dizilerinde, reklam endüstrisinde faaliyet
gösteren reklam ajansı çalışanları; demografik özellikler (yaş, cinsiyet, fiziksel ve kişisel
özellikler, eğitim durumu), sosyo-ekonomik özellikler (aile yapısı, yaşam tarzı, çalışma
süresi ve ücret, giyim tarzı), reklam ajansı pratikleri (rol ve görev dağılımı, mekân
sunumu, ajans yapılanması ve ajans ismi) temelinde ve reklamcıların nasıl temsil
edildikleri; Sosyal Kimlik ve Sosyal Temsil Kuramı çerçevesinde değerlendirilmiştir.
Türkiye’de yayınlanan televizyon dizilerinde; genç, yaratıcı, bekâr, üniversite mezunu,
ileri düzeyde yabancı dil bilgisine sahip ve İstanbul’da faaliyet gösteren reklam
ajanslarında çalışan reklamcılar temsil edilmiştir.
The adman who is the main subject of the advertising production process in the
advertising industry, performs advertising activities within the advertising agencies.
Advertising agencies operate in different structuring positions according to the services
they offer and shelter employees with different roles and duties.
In this study, in Turkish television series in which the adman representations
presented together with the role and duty distributions in the advertising agencies; are
sampled, watched and findings are evaluated in the theoretical frame. Television has been
an important tool of mass communication, in the production and being known of the social
representations. And through television series, the actual understanding of representation
understanding of the profession groups in the audience can be strengthened or a new
understanding can be created.
In this study, the advertising agencies’ employees in the television series are
evaluated according to how adman is represented on the basis of demographics (age,
gender, physical and personal characteristics, educational level), socio-economics (family
form, lifestyle, working hour and salary, clothing style) and practices of advertising
acencies (distribution of roles and duties, presentation of place, the structure of the agency
and the name of the agency) within the framework of ‘Social Identity and Social
Representation Theory’. The admen in Turkish television series; who are young, single,
graduate, with a high knowledge of a foreign language and working at an advertising
agency in İstanbul, are represented.