Motosiklet kullanan bireylerde pozisyonel testler, vemp testi, statik ve dinamik denge skorlarının değerlendirilmesi
Özet
Motosiklet kullanımının işitme üzerine negatif etkileri daha önceki
çalışmalarda gösterilmiştir. Bu çalışmanın amacı motosiklet kullanan kişilerde
vestibüler sistemdeki olası değişiklikleri araştırmaktır.
Çalışmamıza Başkent Üniversitesi Ankara Hastanesi Kulak Burun Boğaz
Anabilim Dalında motosiklet kullanan ve kullanmayan toplam 60 sağlıklı birey
alınmıştır. Çalışmaya katılan tüm bireylere kulak burun boğaz muayenesi, pozisyonel
testler, VEMP testi, statik ve dinamik denge testleri yapılmıştır.
Motosiklet kullanan katılımcıların yaş ortalamaları 39.76 ± 9.46, kullanmayan
bireylerin yaş ortalaması ise 31.96 ± 7.03‟dir. Motosiklet kullanan bireyler
motosiklete 14.36 ± 8.12 yıl ve haftada 5.03 ± 1.90 gün bindiklerini belirtmişlerdir.
Motosiklet kullanan bireylerde yapılan statik denge ölçümü skoru 212.70 ± 188.80
iken; kullanmayan bireylerde skor 164.10 ± 81.57 olarak ölçülmüştür. İki grup
arasında elde edilen sonuçlar istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır (p>0.05).
Motosiklet kullanan bireylerde yapılan dinamik denge ölçümü skoru 1598.96 ±
533.66 olarak belirlenmiştir. Motosiklet kullanmayan bireylerde yapılan dinamik
denge ölçümü skoru 1595.00 ± 451.79 olarak belirlenmiştir. İki grup arasında elde
edilen sonuçlar istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır (p>0.05). Her iki gruba da
yapılan pozisyonel testlerde herhangi bir patoloji (nistagmus, baş dönmesi)
saptanmamıştır. Motosiklet kullanan bireylerde sol kulak cVEMP n1 dalgası latansı
25.51±3.24 iken, motosiklet kullanmayan bireylerde latans 23.45±2.83 olarak
saptanmıştır (p<0.011). Ayrıca iki grup arasında yapılan sol kulak ölçümlerinde
oVEMP p1 dalgası latansında da istatistiksel olarak anlamlı fark vardır, motosiklet
kullanan bireylerin p1 latansları uzamıştır. Motosiklet kullanan bireylerde yapılan sol
kulak oVEMP p1 dalgası latansı 12.70±3.21 iken, motosiklet kullanmayan bireylerde 11.46±2.70 dir (p<0.041). Sağ kulak için cVEMP ve oVEMP latans değerleri iki
grup arasında istatistiksel farklılık göstermemiştir.
Elde edilen bulgular ışığında motosiklet kullanmanın vestibüler sistem
üzerinde belirgin etkisi olmadığı söylenebilir. Bu konuda farklı çalışmalara devam
edilmelidir.
The negative effects of motorcycle use on hearing have been shown in previous
studies. The purpose of this study is to investigate possible changes in the vestibular
system in motorcycle users.
Our study at BaĢkent University Ankara Hospital, at the department of
otolaryngology with 60 healthy individuals using motorcycles and not using them
were taken. All the study subjects participants were performed otolaryngologycal
assesment, positional tests, VEMP test, static and dynamic equilibrium tests.
The average age of participants using motorcycles was 39.76 ± 9.46, and the average
age of non-motorized participants was 31.96 ± 7.03. Individual motorcycle users
reported motorcycle 14.36 ± 8.12 years and 5.03 ± 1.90 days per week. The static
balance measurement score of the motorcycle users was 212.70 ± 188.80; the score
was 164.10 ± 81.57 in non-users. The results obtained between the two groups were
not statistically significant (p>0.05). The dynamic balance measurement score for
individuals using motorcycles was 1598.96 ± 533.66. The dynamic balance
measurement score for individuals without motorcycles was determined as 1595.00 ±
451.79. The results obtained between the two groups were not statistically significant
(p>0.05). No pathology (nystagmus, dizziness) was detected in the positional tests
performed on both groups. In motorcycle-using individuals, the left ear oVEMP n1
wave was 25.51 ± 3.24, while the non-motorized individuals were 23.45 ± 2.83 (p
<0.011). There was also statistically significant difference in oVEMP p1 wave in left
ear measurements between two groups. The left ear oVEMP p1 wave made by
motorcycle users was 12.70 ± 3.21, while those without motorcycle were 11.46 ±
2.70 (p<0,041). cVEMP and oVEMP latency values for right ear did not show
statistical difference between two groups.
It can be said that the use of motorcycles in the finds obtained is not a significant
effect on the vestibular system. Different studies should be continued in this regard.