Disiplinlerarası bağlamında lannis xenakis ve philips pavyonu tasarımı
Abstract
Bu çalışma; müzik, mimari ve görsel sanat dallarının sentezinden oluşan Philips
Pavyonu ve tasarımcısı Iannis Xenakis ile ilgili kaynaklar taranarak disiplinlerarası bir
boyutta ele alınmıştır. Bu kapsamda pavyonun içerisinde sergilenen ‘Elektronik Şiir’ adlı
gösteri için tasarlanan akustik ve mimari bileşenler ve ortaya çıkan bu mimari tasarımın
müzik ve görsel sanatlar disiplinleri ile nasıl bir arada ‘multimedya’ gösterisi adı altında
sunulduğu incelenmiştir.
Çalışmanın kavramsal çerçeve bölümünde disiplinlerarasılık kavramı ve Xenakis’in
biyografisi yer almakta olup bulgular bölümünde ise Philips Pavyonu’nda gerçekleştirilen
Elektronik Şiir’in bileşenlerine ve çalışmanın detaylı analizine yer verilmiştir.
Sonuç bölümünde ise Philips Pavyonu ve Elektronik Şiir’in bileşenleri çağdaş bir
perspektifte ele alınarak günümüz çağdaş sanatına yansımaları, farklı örneklendirmelerle
gösterilmiştir
The approach of this study is based on a literature review for the Philips Pavilion
and its’ architect Iannis Xenakis within the perspective on how this Pavilion synthesizes
the music, architecture and visual art. In this context, the acoustic and architectural
components designed for the performance named Poème Électronique is presented
together with the disciplines of music and visual arts in order to create a ‘multimedia’
show.
The conceptual framework of this study includes the concept of interdisciplinary
and the biography of Xenakis, and the findings section includes the detailed assessment on
different components of the Poème Électronique performed at the Philips Pavilion.
As a conclusion, the components of the Philips Pavilion and Poème Électronique
are discussed through contemporary perspective and their reflections on contemporary art
are shown in different examples.