Bilgi paylaşımı ve boyutlarının algılanan firma yenilikçiliğine etkisi: Teknoloji firmaları üzerinde ampirik bir çalışma
Özet
Bu çalışmanın amacı, bilişim teknolojileri (BT) firmalarında bireysel, örgütsel ve
teknolojik faktörlerin bilgi paylaşımı ve boyutlarının firma yenilikçilik düzeyine olan
etkisini sınamaktır. Özellikle yüksek teknolojiye bağımlı konumda olan BT firmalarında
bilgi paylaşımı ve yenilikçi odaklı örgüt ikliminin oluşturulması, dinamik bir çevrede
faaliyet gösteren bu örgütler için çok daha önemlidir. Zira teknoloji bağımlı örgütler için
hayatta kalmanın formülü gerek örgüt içinde gerekse de örgütler arası ilişkilerde rekabet
avantajı sağlayacak stratejik bilgilere hızlı ulaşmaktan geçmektedir. Bu kapsamda Ankara
bünyesinde yer alan dört büyük teknokent (Gazi, ODTÜ, Hacettepe ve Cyberpark)
merkezinde faaliyetini sürdüren 120 BT firmasında çalışan 166 kişi üzerinde anket
uygulaması gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar bireysel (başkalarına yardım etmekte
mutlu olma ve bilgi öz yeterliliği), örgütsel (üst yönetim desteği ve örgütsel ödüller) ve
teknolojik (bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi) faktörlerin bilgi
bağışlama ve bilgi toplama değişkenlerini önemli ölçüde ve anlamlı etkilediğini
göstermiştir. Ayrıca yine çalışmada bilgi bağışlama ve bilgi toplama değişkenlerinin de
algılanan firma yenilikçiliği düzeyini istatistiksel olarak anlamlı şekilde etkilediği tespit
edilmiştir. Bu bulgular, özellikle yüksek teknolojik bağımlılığı olan sektörlerde, bilgi
paylaşım davranışı ve faaliyetlerinin, firma yenilikçilik kabiliyetini geliştirmede
kolaylaştırıcı bir etki unsuru olduğunu ortaya koymaktadır.
The purpose of this study is to test the effect of information sharing and dimensions of
individual, organizational and technological factors on the firm's innovation capability in
information technologies IT companies. Especially in IT companies that are dependent on
high technology, knowledge sharing and creating an innovative-oriented organizational
climate are much more important for these organizations operating in a dynamic
environment. For technology-dependent organizations, the formula for survival passes
through fast access to strategic information that will provide competitive advantage both
within the organization and in inter-organizational relations. In this context, a survey is
conducted on 166 people working in 120 IT companies operating in four big technoparks
(Gazi, METU, Hacettepe and Cyberpark) within Ankara. The results obtained show that
individual (enjoyment in help others and knowledge self-efficacy), organizational (top
management support and organizational rewards) and technological (ability to use
information and communication technologies) factors significantly affect the variables of
donating and collecting knowledge. Also, it is determined that the variables of donating
and collecting knowledge significantly affect the perceived firm innovativeness level.
These findings reveal that information sharing behaviour and activities are a facilitating
factor in improving the firm innovation capability, especially in sectors with high
technology dependence.