2 Boyutlu (2D) ve 3 boyutlu (3D) full hd laparoskopi sistemleri için eğitim fantomu tasarımı ve gerçekleştirilmesi
Abstract
Laparoskopik cerrahi günümüzde açık cerrahiye oranla minimal ınvazif cerrahi
yöntemler kullanması, hastanın kısa sürede iyileĢmesi ve hasta konforu için yaygın
olarak tercih edilen bir yöntemdir.
Laparoksopi sistemlerinin cerraha kolaylık sağlamasının yanısıra, ameliyat olan
hastaya da faydası vardır. Ameliyat sürelerinin kısalması buna bağlı olarak anestezi
alan kiĢinin daha az anestezik ajanlara maruz kalması, hastanın kısa sürede
iyileĢmesi ile iĢ gücü kaybının önlenmesi laparoskopi sistemlerinin avantajları
arasındadır.
Laparoskopik vakalarda görüntüleme sisteminin çok büyük önemi vardır. Özellikle
günümüz endüstrisi ile geliĢen yüksek çözünürlüklü ve 3 boyutlu sistemlerin medikal
sektöre uyarlanması ile laparoskopinin daha ayrıntılı ve daha hızlı yapılabilmesi
mümkün olmuĢtur.
Gelecek seneler içerisinde 3D FULL HD laparoskopik sistemler bir standart haline
gelecek, cerrahlar bu sistemler sayesinde gerek manüplasyonda gereksede sütur
(dikiĢ) atarken hızlı ve konforlu bir biçimde bu iĢlemi gerçekleĢtirebilmeleri mümkün
olacaktır.
3D FULL HD Laparoskopik sistemler cerrahın derinlik duygusuna hitap etmekte,
bunun sonucunda hasta içinde yakma ve koagülasyon iĢlemleri daha kısa sürede ve
daha baĢarılı bir Ģekilde gerçekleĢtirilebilmektedir.
Laparoskopik cerrahi yapacak olan doktorun ameliyat öncesinde gerek laparoskopik
donanımların kullanılması gerekse ameliyat tekniklerinin uygulanması ile ilgili
eğitimler alması gerekmektedir. Bu eğitimler fantom adı verilen ve hastayı simule
eden donanım veya yazılım ağırlıklı eğitim simülatörleri üzerinde yapılmaktadır.Bu tez çalıĢması kapsamında laparoskopik cerrahi uygulayacak cerrahların eğitimleri
için yeni bir eğitim fantomu (trainıng box) tasarlanmıĢ ve gerçekleĢtirilmiĢtir. Bu
fantom üzerinde 2D FULL HD ve 3D FULL HD laparoskopi sistemleri denenmiĢ ve
bu sistemlerin özellikle süturlu platformdaki baĢarımları karĢılaĢtırılmıĢtır.
Eğitim fantomu olarak tasarlanan simulatör; cerrahın sütur atma, diseksiyon ve
manüplasyon iĢlemlerini gerçekleĢtirebileceği bir platformudur. Bu platform üzerinde
eğitim yapacak olan cerrahların ve tıp fakültesi öğrencilerinin, 2D FULL HD ve 3D
FULL HD laparoskopi sistemleri ile yaptıkları tüm iĢlemlerin süreleri ve kolaylık
dereceleri ölçülerek ve karĢılaĢtırılmıĢtır.
Laparoscopic surgery is a method, which is frequently preferred today because of
shortened recovery period, patient comfort and use of minimally invasive surgical
techniques compared to open surgery.
Laparoscopic systems also are useful for patients undergoing operation as well as
convenience for surgeons. Shortened operation duration, thus lesser exposure to
anesthetic agents in patients who receive anesthesia, and preventing workforce loss
by shortened recovery period are among the advantages of laparoscopic systems.
Imaging system in laparoscopic cases is crucial. It is now possible to perform more
detailed and more rapid laparoscopy especially by implementation of high definition
and 3-dimensional systems, which are developed by current industry for medical
sector.
Within the next years, FULL HD 3D laparoscopic systems will become a standard; it
will be possible for surgeons to perform this procedure rapidly and comfortably while
either manipulating or suturing by these systems.
FULL HD 3D laparoscopic systems appeal to surgeon's feeling of perspective; thus
cauterization and coagulation procedures are performed in a shorter time and more
successfully for patients.
The physician, who will perform laparoscopic surgery, has to be trained about either
using laparoscopic hardware or applying operation techniques before surgery. These
trainings are carried out on hardware-weighted and software-weighted training
simulators, which are called as phantom and simulating the patient.Within the scope of this thesis, a new training phantom (training box) will be designed
and carried out for training of surgeons, who will perform laparoscopic surgery. On
this phantom, FULL HD 2D and FULL HD 3D laparoscopy systems will be tried and
the successes of these systems will be compared especially on sutured platform.
The simulator, which will be designed as training phantom, will be a training platform
where a surgeon can suture and perform dissection and manipulation. The durations
and difficulty levels of all procedures, which are made by FULL HD 2D and FULL HD
3D laparoscopy systems by students of faculty of medicine and surgeons, who will
train on this platform, will be measured and compared.