Onur Türkmen’in “hat” besteleme tekniği ve “beautiful and unowned” ve “noktalar” (points) adlı eserlerine olan yansıması
Özet
Bu tez çalışmasında, çağdaş Türk bestecisi olan Onur Türkmen’in ‘hat’ tekniği
ile solo keman için yazmış olduğu “Beautiful and Unowned” ve topluluk için yazmış
olduğu “Noktalar” (Point I) isimli eserlerinin analizi detaylı şekilde yapılmıştır.
Eserlerin içeriği hem makamsal analiz yönünden hem de bestecinin besteleme tekniği
olarak kullanmış olduğu Alman teorisyen Hugo Reimann tarafından geliştirilmiş olan
Riemannian ‘lattice system’ (kafes sistem) yöntemi ile ele alınarak incelenmiştir.
Bu incelemeler sonucunda Onur Türkmen’in bestecilik anlayışının yanında
eserlerinde kullandığı ‘hat’ tekniği ve merkezsizlik fikrini ele alış yöntemleri de
ortaya konmuştur.
In this thesis, the contemporary Turkish composer Onur Türkmen’s “Beautiful
and Unowned” and “ Noktalar” (Point I) which he wrote for solo violin and ensemble
with ‘line’ technique were analyzed in detail. The content of the work has been
examined both in terms of maqam analysis and the Riemannian ‘lattice system’
developed by the German theoretician Hugo Riemann which Türkmen used as a
composing tecnique.
As a result of these investigations, besides the composer understanding of Onur
Türkmen, ‘hat’ technique used in his work and methods of dealing with the idea of no
centre were revealed.