Radyoterapi alan hasta ve yakınlarının sağlık okuryazarlığı ve gereksinimlerine yönelik öğretim materyali geliştirilmesi
Abstract
Bu çalışma, radyoterapi alan hasta ve yakınlarının sağlık okuryazarlığı
seviyelerini ve bilgi gereksinimlerini belirleyerek buna uygun yazılı bir
öğretim materyali geliştirmek ve bu materyalin uygunluğunu
değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Çalışma, Dr.Abdurrahman Yurtarslan Onkoloji ve Eğitim Hastanesi
Radyasyon Onkolojisi Bölümü’nde radyoterapi alan 200 hasta ve 200 hasta
yakını ile yapılmıştır. Bu çalışma 3 aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada,
hasta ve yakınlarının bilgi gereksinimleri hazırlanan anket ile, sağlık
okuryazarlıkları seviyesi ise REALM(Tıpta yetişkin sağlık okuryazarlığının
hızlı tahmini) ve NVS(Yeni yaşam işareti) ölçekleri kullanılarak
belirlenmiştir. İkinci aşamada, yazılı öğretim materyali geliştirilmiştir. Son
aşamada, bu yazılı materyal 20 uzman kişi tarafından ‘Yazılı Öğretim
Materyallerini Değerlendirme Formu’ ve ‘DİSCERN ölçeği’ kullanılarak
uygunluk, bilgi kalitesi ve içerik yönünden değerlendirilmiştir. Materyalin
okunabilirlik seviyesi araştırmacı tarafından SMOG ve Flesh okunabilirlik
formülleri ile belirlenmiştir.
Hasta ve yakınlarının yaş ortalamaları sırasıyla, 52.7±12.2 (19-77) ve 44.8
±12.8 (19-70) dir. Hastalar (%68) ve yakınları (%58.5) çoğunlukla ilkokul
mezunudurlar. REALM puan ortalamaları hastalar için 55.8 ± 11.2 (minmax=
23-66) ve yakınları için 57.3 ± 9.5 (min-max=25-66) olup 7.-8.sınıf
seviyesinde sağlık okuryazarı oldukları belirlenmiştir. NVS puan
ortalamaları hastalar için 0.97 ± 1.6 ve yakınları için 1.3 ± 1.9 olup çok
kısıtlı sağlık okuryazarlığı olarak tanımlanmaktadır. Hastaların (%77) ve
yakınlarının(%73) çoğunluğuna radyoterapi hakkında öğretim
verilmemiştir. Öğretim verilen hastaların %25.5’i ve yakınlarının %35’i
verilen öğretimi yeterli bulmuştur. Hazırlanan yazılı öğretim materyalinin
okunabilirlik düzeyi SMOG formülüne göre 10. sınıf seviyesinde ve
Ateşman’ın uyarladığı Flesh formülüne göre orta güçlükte ve kolay
vi
anlaşılabilir olarak belirlenirken uzman görüşlerine göre bu materyal içerik
ve bilgi kalitesi yönünden yüksek derecede uygun bulunmuştur.