Türkiye'de marka yerleştirme stratejilerinin yeni görünümü: Yalan dünya örneği
Özet
Bu çalışma, Türkiye televizyonunda son yıllarda oldukça ön planda yer alan alternatif
bir iletişim stratejisi olarak marka yerleştirmenin televizyon dizilerindeki görünümlerini konu
edinmektedir. Çalışma, betimsel bir araştırma tasarımına sahiptir. Çalışmada nicel ve nitel
içerik analizi yöntemi birlikte kullanılmaktadır. Dizinin içerisinde görülen marka yerleştirme
görünümlerine dair sayı ve süre bazındaki verilerin çözümlenmesinde nicel içerik analizinden
faydalanılmaktadır.
Yalan Dünya dizisinde yer alan marka yerleştirme pratiklerinin çözümlenmesi üç
eksende ele alınmaktadır: bölüm bazında, sezon bazında ve karşılaştırmalı çözümlemeler.
Çalışmanın sonunda Yalan Dünya’da görülen marka yerleştirme uygulamaları tür, biçim, süre
ve yasal düzenlemeler açısından değerlendirilmektedir.
Çalışma sonucunda aktif yerleştirmeler ile pasif yerleştirmelerin görünümü arasında
önemli farklılıkların bulunmadığı ve marka yerleştirmenin dizi içeriğinin belirlenmesinde
önemli bir rol üstlendiği görülmektedir. Ayrıca yasal düzenlemelerin marka yerleştirmeyi
diğer geleneksel iletişim stratejilerinden kesin sınırlarla ayırmak yerine daha da yaklaştırdığı
ve aradaki sınırları muğlaklaştırdığı görülmektedir. Dizinin içinde ve sonrasında kuşak
reklamlarda devam eden marka yerleştirmenin bütünleşik olarak işlediği de dikkat çeken
sonuçlar arasındadır.