Medya araçlarının Başkent Üniversitesi öğrencilerinin beslenme davranışları ve gıda ürünlerinin seçiminde karar vermedeki etkisi
Özet
Bu araştırmanın amacı medya araçlarının Başkent Üniversitesi öğrencilerinin
beslenme davranışı ve gıda ürünleri seçiminde karar vermedeki etkisini saptamaktır.
Bu tanımlayıcı araştırmaya 2017-2018 eğitim öğretim yılında Başkent
Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 373
öğrenci dahil edilmiştir. Öğrencilere gözlem altında anket formu uygulanmıştır
Araştırmaya katılan öğrencilerin %70,4’ü kadın, %29,6’sı erkektir. Yaş ortalaması
20,7± 1.9’dur. Araştırmaya katılan öğrencilerin %37,9’u düzenli fiziksel aktivite,
%30,4’ü kas gruplarını çalıştıran-kuvvetlendiren egzersiz yapmaktadır. Öğrencilerin
%72’si normal ağırlıkta, %12,8’i zayıf, %12,8’i fazla kilolu ve %2,5’i obezdir.
Öğrencilerin yarısından fazlası sabah, öğlen ve/veya akşam öğünlerinden bir veya
birkaçını atlamaktadır. Öğrencilerin %81,7’si süt ve süt ürünlerini, %75,1’i et
grubunu, %80,1’i kuru baklagilleri, %82,3’ü sert kabuklu yemiş/yağlı tohumları
günlük önerilen miktarda tüketmemektedir. Ekmek ve tahıl, sebze ve meyve
gruplarını önerilen miktarda tüketen öğrenci yüzdeleri sırasıyla %2,8; %1,4 ve
%2,2’dir. Öğrencilerin %62’si beslenme/ fiziksel aktivite/ diyet konularına ilgi
duymaktadır. Öğrencilerin %23,1’i beslenme/fiziksel aktivite/diyet konularını
medyadan takip etmektedir. Öğrencelerin %95,5’i bu konuları internet üzerinden
takip etmekte, %30,8’i bu konularla ilgili olarak bazı ünlülerin hesaplarını takip
etmektedir. Medyada yer alan beslenme/ diyet/ fiziksel aktivite konuları ile ilgili
olarak öğrencilerin %16,8’i uzman olan kişilerin yayın yapması ve yalnız bu kişilerin
dikkate alınması gerektiğini; %9,7’si bilgi kirliliğinin önüne geçilmesi gerektiğini;
%7,8’i halkın bilinçlendirilip, doğru şekilde bilgilendirilmesi gerektiğini
düşünmektedir. Sonuç olarak öğrencilerin büyük kısmı sağlıklı beslenmemekte ve
beslenme konusunda medyadan etkilenmektedirler. Öğrencilere dengeli ve yeterli
beslenme konusunda eğitim verilmesi ve medyada yer alan her bilginin doğru
olmayabileceği konusunda farkındalık yaratılmasının uygun olacağı düşünülmüştür.
The aim of this study is to determine the effect of the media tools on Baskent
university students’ nutrition behavior and food decision. This descriptive study
included 373 students who were studying at Başkent University in the academic year
2017-2018 and who agreed to participate research. Survey forms were applied to the
students under observation. 70,4% of the students who participated in the survey
were females and 29,6% were males. The mean age of the students was 20,7 ± 1,9
years. 37,9% of the students have regular physical activity and 30.4% of them do
bodybuilding and muscle strengthening exercises. 72% of the students were in
normal weight, 12.8% were underweight, 12,8% were overweight and 2,5% were
obese. More than half of the students (80,4%) reported skipping one or more of
breakfast, lunch and / or dinner. 81,7% of the students reported they were not
consuming milk and dairy products, 75,1% of them were not consuming meat
products, 80,1% of them were not consuming leguminous seeds, 82,3% of them were
not consuming nuts / fatty seeds in recommended daily amount. The percentages of
students consuming in recommended daily allowance bread and grain, vegetable and
fruit groups were 2,8%; 1,4% and 2,2% respectively. 62% of the students reported
they were interested in nutrition / physical activity / diet issues and topics. 23,1% of
the students were following nutrition / physical activity / diet topics in the media.
95,5% of the students were following these topics over the internet and 30, 8% of
them were following social media accounts of some famous people concerned with
these topics. Regarding nutrition / diet / physical activity topics in the media, 16,8%
of the students reported that they think that the experts should do publish and only
these people should be considered to be source of information; 9,7% said that
information pollution should be avoided; while 7,8% of were thinking that people
should be conscious and informed correctly. In conclusion, most of the students are
not healthy and are affected by the media. It is considered appropriate to provide
students with a balanced and adequate education on nutrition and to raise awareness
that every information in the media may not be accurate.