Uluslararası hedef pazar seçiminde pekabet istihbaratının rolü ve önemi; Solar panel sektörü özelinde bir değerlendirme
Özet
Küreselleşme ile birlikte rekabetin yoğun bir şekilde artış göstermesi işletmelerin de dış pazarlara
açılmasını zorunlu hale getirmiştir. Küresel piyasalarda rekabet üstünlüğü sağlamak isteyen
işletmeler stratejilerini oluşturmadan önce ekonomik, kültürel, demografik, politik, yasal ve
teknolojik gelişmeleri izlemektedir. Bu yaşanan her gelişme işletmelerin yönetim ve pazarlama
alanlarında doğru stratejiler belirleyebilmeleri için çevre koşullarını iyi değerlendirmelerini
gerektirmektedir. Uluslararası pazarlara girişin ilk aşaması olan ihracata yönelen küçük ve orta
ölçekli işletmeler pazarda tutunabilmek için ürün çeşitliliği, rakip ve müşteri koşullarına uygun
yön belirlemektedir. İhracat ile uluslararası pazarlama faaliyetlerine başlayan işletmeler yoğun bir
rekabet ortamında yer alacakları için stratejik hamlelere ihtiyaç duyarlar.
İşletmelerin başarılı stratejik hamleler için istihbarata ihtiyaç duyarlar.‘İstihbarat’ kavramı devlet
politikalarının yanı sıra ekonomiler ve işletmelerin yapılarına da yerleşmişlerdir. Uluslararası
pazarlarda elde edilen bilgilerin süzülüp uygulanması aşamasında Rekabet İstihbaratın gücünü
her geçen gün rekabetin artması ile hissedilmektedir. Ayrıca işletmeler rakipleri ve ürünleri
hakkında stratejik bilgileri etkin bir şekilde toplamak ve bunu stratejik avantaja dönüştürmek
zorundadır. Bu kapsamda da Rekabet İstihbaratı ile sağlanan bilgiler yol gösterici niteliğe
sahiptir. Bu çalışma, enerji sektöründe yer alan solar panel ürünü ile uluslararası pazarlarda yer
almak isteyen işletmeler için Rekabet İstihbaratı temelli bilgi akışını sağlayarak ihracatta hedef
pazarların belirlenmesine ve rekabet avantaj sağlamasına yardımcı olmaktadır.
Birinci kısımda daha net anlaşılması için uluslararası pazara giriş konusunda literatür taraması
yapılırken ikinci kısımda Rekabet istihbarat kavramının solar paneli ürünü ile ilgili pazar
araştırması yöntemi aracılığı ile sektörde yer alan işletmelerin görüşlerine yer verilmiştir. Veri
tabanlarından ve görüşmeler sayesinde elde edilen bilgiler, işletmeler için pazar araştırmasında
ikincil veri kaynaklarından yararlanılmıştır. Rekabet istihbaratı ile ihracat yapan işletmelerin daha
başarılı olduğu şeklinde bir yargı oluşmuştur.
The intense increase in competition with globalization has made it compulsory for enterprises to
open up to foreign markets. Companies that want to achieve competitive advantage in global
markets follow economic, cultural, demographic, political, legal and technological developments
before forming their strategies. This development requires companies to evaluate the
environmental conditions well in order to determine the right strategies in the areas of
management and marketing. Small and medium-sized enterprises, which are the first stage of
entry into international markets, focus on export to determine market orientation, competitor and
customer conditions. Businesses that start their international marketing activities with export
require strategic moves in order to take part in a competitive environment.
Businesses need intelligence for successful strategic moves. The concept of yan intelligence
stratejik is based on the state policies as well as the structures of economies and enterprises. In
the stage of filtering and implementing the information obtained in international markets, the
power of intelligence is felt with increasing competition every passing day. In addition,
businesses must collect strategic information about their competitors and products effectively and
turn it into a strategic advantage. In this context, the information provided by Competition
Intelligence is guiding. This study helps to determine the target markets and provide a
competitive advantage by providing information flow based on the Competitiveness Intelligence
for the companies wishing to take place in international markets with the solar panel product in
the energy sector.
In the first part, a literature review on entry into the International Market for a clearer
understanding is made and the second part includes the research on the solar panel product of the
Competition Intelligence concept and the interviews of the enterprises in this sector. The data
obtained through databases and interviews are the secondary data sources that are needed in the
market research for enterprises. There is a judiciary in the sense that the enterprises that export
intelligence and exports are more successful.