Duyu düzenleme güçlüğü ile sınav kaygısı arasındaki ilişkide mükemmeliyetçilik ve obsesif kompulsif belirtilerin aracı rolü
Özet
Akademik alanda ve psikoloji alanında değerlendirilen ve öncelik kazanan bir konu
olarak sınav kaygısı dikkat çeken bir konu olmuştur. Bu açıdan sınav kaygısı alanyazında
birçok çalışmaya yer verilmiştir. Buna karşın yapılan birçok çalışma olsa da bu alanda daha
fazla çalışmaya ihtiyaç duyulduğu görülmektedir. Bu açıdan bu çalışmada hem daha önceden
ayrı ayrı incelenen sınav kaygısı, mükemmeliyetçilik, obsesif kompulsif belirtiler
değişkenlerinin bir arada değerlendirilmesi hem de sınav kaygısı ile duygu düzenleme
güçlüğü arasındaki ilişkide mükemmeliyetçilik ve obsesif kompulsif belirtilerin aracı rolü
değerlendirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda 246’sı kadın, 189’u erkek olmak üzere 450
üniversite öğrencisine sınav kaygı düzeylerini belirlemek amaçlı Sınav Tutum Envanteri,
mükemmeliyetçilik özelliklerini belirleyici Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği, obsesif
kompulsif belirtiler düzeyini belirlemek için Maudsley Obsesif Kompulsif Belirtiler Ölçeği ve
duygu düzenleme güçlüğünü belirleyecek olan Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği
uygulanmıştır. Bu ölçekler doğrultusunda sınav kaygısı, mükemmeliyetçilik, obsesif
kompulsif belirtiler ve duygu düzenleme arasındaki ilişkiler incelenecelenmiştir.
Yapılan analizlerde, duygu düzenleme güçlüğü ile sınav kaygısı arasında doğrudan
olumlu ilişki olduğu görülmüştür. Ayrıca duygu düzenleme güçlüğü ile sınav kaygısı
ilişkisinde mükemmeliyetçilik ve obsesif kompulsif belirtilerin aracılık rolü oynadığı
belirlenmiştir. Cinsiyetin, duygu düzenleme güçlüğünün stratejiler, amaçlar, farkındalığın ve
açıklık boyutunun, mükemmeliyetçiliğin yaptığından emin olamama, aileden eleştiri ve hata
yapma endişe alt boyutlarının, obsesif kompulsif belirtiler açısından ise kontrol etme
boyutunun sınav kaygısını anlamlı düzeyde yordadığı görülmüştür. Sonuçlar ilgili yazın çerçevesinde tartışılmıştır. Elde edilen sonuçların ilgili literatüre katkıda bulunabileceği
düşünülmektedir.
Exam anxiety, has become one of the priority topics in psychology and in academic
researches. Therefore, exam anxiety is studied in many researches. However, although there
are many studies done, it can be seeen that there is need for more studies. Therefore, in this
current study, exam anxiety, perfectionism, obsesif compulsif semptoms will be conducted
together and also the role of perfectionism and obsesif komulsif semptoms on the relationship
between exam anxiety and emotion regulation dysregulation will be evaluated. In the present
study, 450 university student (246 women and 189 man) participated. In order to evaluate
exam anxiety level Exam Anxiety Scale was used, to determine the perfectionism level
Multidimensional Perfectionism Scale was used, to evaluate the obssesive compulsive
semptoms severerity Maudsley Obsessive Compulsive Questinnaire was used and in order to
evaluate the emotion regulation difficulties Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS)
was used. As a result of the study, it can be seen that there is a direkt relationship between
exam anxiety and difficulties in emotion regulation (β= .13, t=2.32, p< .001). Also,
perfectionism and obsessif compulsive semptoms are mediators between the relationship
between exam anxiety and difficulties in emotion regulation (β=.03, t=5.69, p<.001).
Furthermore, awareness, clarity, goals, strategy factors of difficulties in emotion regulation
scale; not bein sure, family criticism and anxiety of making misktake factors of perfectionism
scale: checking factor of obsessive compulsive semptoms and sex were fournd to be the
determinants of the exam anxiety. The results of the present study would be englightening for
the literature.