Show simple item record

dc.contributor.advisorErsin Tutan, Defne
dc.contributor.authorBaydar, Tuğçe
dc.date.accessioned2019-03-06T13:34:05Z
dc.date.available2019-03-06T13:34:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11727/3019
dc.description.abstractThis study will analyze the cultural change and identity development in the novels of the Indian-American author Jhumpa Lahiri, The Namesake (2003) and The Lowland (2013), through exposure to an alien culture by immigration. The notion of dual identity, cultural colonialism, postcolonialism and the form of the Bildungsroman will be discussed and analyzed in detail. The aim of this study is to underline that the concept of identity is not national or pre-given, and that it is an alterable and re-creatable notion through cultural exchange and cultural differences. The cultural transformation and the identity development of the first and second generation immigrants and the immigrant experience will be discussed in the light of Homi K. Bhabha’s theories on identity, culture, cultural colonialism, and in relation to the structure of the Bildunsgroman which contributes to the notion of development as it depicts the life span of its protagonists. The final phases of the characters’ identity development and self-maturation will be analyzed in detail in the study. Bu çalışma, Hint asıllı Amerikalı yazar Jhumpa Lahiri’nin 2003 tarihli romanı The Namesake ve 2013 tarihli romanı The Lowland’de tasvir edilen göçmen karakterlerin yaşadığı kültürel değişim ve kimlik değişimini incelemektir. Bu çalışma, kimlik kavramının aktarılan ve milli bir kavram olmadığı, aksine kültürel değişim ve kültürel farklılaşma aracılığı ile kazanıldığını ortaya koymaktadır. Bu süreç romanda tasvir edilen birinci ve ikinci kuşak göçmen ailelerin Amerikan toplumunun içinde yaşayan Hintli göçmenler olarak geçirdikleri değişim ve edindikleri yeri, Amerikanlaşmış kimlikler aracılığı ile tartışılacaktır. Bu tartışma, Homi K. Bhabha’nın kimlik ve kültür üzerine olan teorileri ışığında yürütülecektir. Romanların Bildungsroman formatına uygun yazılmış olmaları ve bu formatın kullanıldığı eserlerdeki karakterlerin hayat çizgisini ve hem fiziksel hem duygusal gelişim süreçlerini yansıttığı göz önünde bulundurularak, karakterlerin gelişim süreçlerinin takibi daha da gözle görülebilir halde gelecektir. Bu iki romandaki karakterlerin Amerikan toplumunda geldikleri son nokta, yaşadıkları başkalaşım ve edindikleri yeni kimlikler detaylı olarak tartışılacaktır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherBaşkent Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectJhumpa Lahirien_US
dc.subjectThe Namesakeen_US
dc.subjectThe Lowlanden_US
dc.subjectImmigrant Identitiesen_US
dc.subjectBildungsromanen_US
dc.titleRewriting the bildungsroman: A postcolonıal analysis of jhumpa lahiri's the namesake and the lowlanden_US
dc.typemasterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record