Elektronik ticaret güvenliğine yönelik yasal düzenlemeler: Türkiye ve Birleşik Krallık yasal düzenlemelerinin karşılaştırılmalı bir inceleme
Özet
Bilgi ve iletişim araçlarının gelişmesi ve tüm dünyada internetin kitlelerin
kullanımına açılması, başta mamul mal ve hizmetlerin satılması/alınması olmak üzere
zaman içerisinde birçok ticari faaliyetin dijitalize olmasına sebebiyet vermiştir. Böylelikle
“Elektronik Ticaret” modern dünyanın en önemli fenomenlerinden biri haline gelmiştir. ETicaretin
böylesi büyük bir popülarite kazanması birtakım hukuki, sosyal ve ticari
çekinceleri de beraberinde getirmiş ve “E-Ticarette Güven”, bir diğer ifadeyle “E-Güven”
kavramı önem arz etmeye başlamıştır. E-Güven, tüketiciler ve işletmeler arasındaki dengeli
ve sürdürülebilir bir dijital ticaret sisteminin ana unsuru olup bu kavramı oluşturan belli
başlı faktörler vardır ki bunların en öne çıkanları ise tüketiciler için ön bilgilendirme
yapılması, tüketicilere cayma hakkının tanınması, sözleşmelerin ifası ve teslimatların
zamanında yapılması, kişisel verilerin korunması ile siber güvenliğin tesis edilmesi ve de
son olarak meşru elektronik ödeme yöntemlerinin kullanılmasıdır.
E-Güvenin tesis edilebilmesinin ve bu kavramın somutlaşabilmesinin en öncelikli
koşulu ise ülkelerin ulusal mevzuatında bu doğrultuda kapsamlı, yerinde ve efektif
düzenlemeler getirilmesidir. Zira hukuki altyapı ile dengeli ve sürdürülebilir bir e-ticaret
sistemi arasında güçlü bir korelasyon mevcut olup yeterli, efektif ve yerinde hukuki
düzenlemelere yer veren, yukarıda sayılan faktörleri kapsamlı bir şekilde düzenleme altına
alan ve böylelikle e-güveni tesis edebilen ülkeler, e-ticaret alanında daha avantajlı bir
konuma erişmektedir.
2018 yılı itibariyle, Avrupa’da, Büyük Britanya ve Kuzey İrlanda Birleşik Krallığı
internet penetrasyonunun ve e-ticaret hacminin en yüksek olduğu ülkelerden; Türkiye
Cumhuriyeti ise en düşük olduğu ülkelerden biridir. İki ülke arasında bu denli büyük bir
farkın; sosyal, altyapısal, teknolojik ve ekonomik sebepleri olmasının yanı sıra en öne
çıkan sebebi ise e-güven kavramının anılan ülkelerin hukuk sistemlerinde farklı şekillerde
düzenlenmesidir. Filhakika, iki ülkenin e-ticarette güvenlik/e-güven ile alakalı hukuki
düzenlemeleri mukayese edildiğinde de Birleşik Krallık Hukukunun Türk Hukukuna
nazaran daha geniş kapsamlı, efektif, sistemli, detaylı bir şekilde hazırlandığı ve
dolayısıyla e-güven duygusunun Birleşik Krallıkta daha yerinde ve yeterli düzenlemeler ile
daha güçlü bir şekilde tesis edildiği sonuçlarına ulaşılmaktadır. Türkiye’de de e-ticaret
hacminin artması ve tüketiciler ve işletmeler arasında daha sağlıklı ve sürdürülebilir ticari
ilişkilerin kurulması için öncelikle e-güvenin ve e-güveni oluşturan faktörlerin
güçlendirilmesi gerekmektedir. Bu doğrultuda da Türk Hukukunda, Birleşik Krallık
Hukuku esas alınmak üzere, revizyonlar, değişiklikler ve düzeltmeler yapılmalı, e-güven
faktörlerine dair yeni, yeterli ve yerinde kurallara yer verilmeli, Türk e-ticaret hukukunda
e-güven kavramı yeni baştan şekillendirilmelidir.
Developments in information and communication technologies and enablement of
internet connection to mass use caused to digitalization of commercial activities, primarily
selling/buying of finished products and services. Hereby, the “Electronic Commerce”
became one of the most important phenomena in modern world. However, with this great
popularity, some legal, criminal, social and commercial concerns have been arisen as well
and “trust in e-commerce”, in other words, the notion of “e-trust” was initiated to present
much more significance. E-Trust is the main element of a balanced and sustainable digital
commercial environment between consumers and businesses that being consist of basic
underlying factors such as pre-contractual information to consumers, the right of
cancellation of contracts, fulfilment of contracts and delivery of orders on specified time,
existence of data protection measures and finally, recognition of legitimate electronic
payment methods.
Therewithal, the primary condition of settling e-trust and concretisation of this
notion is the enactment of comprehensive, pertinent and effective laws and regulations as
parts of national legal systems in countries. As, there is a very powerful and direct
correlation between the legal framework of a country and sustainable e-commerce
environment, countries that have a efficient, effective and pertinent legal framework,
regulate the aforementioned factors and built e-trust in this way are in more advantaged
position in sector.
In Europe, as of 2018, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is
one of the countries has highest internet penetration rate and online shopping frequency;
however, the Republic of Turkey is one of the countries with lowest ratios. Even, there are
many social, infrastructural technological and economic and reasons of such a difference
between these States, different codification of the e-trust, comes into prominence. Indeed,
the comparison of Turkish and British legal systems with regard to e-trust in e-commerce
indicates that the British law is much more comprehensive, effective, systematic and
detailed than Turkish law and the notion of e-trust was regulated with more pertinent and
efficient rules in much more powerful way in United Kingdom, than Turkey. In Turkey,
for promotion of a sustainable commercial environment between consumers and businesses
and acceleration of e-commerce frequency, the e-trust and its consisting factors must be
strengthened. In that context, with regard to e-trust; several legal revisions, alterations and
corrections need to be implemented, new, pertinent and efficient rules should be introduced
and finally notion of e-trust has to be reshaped by modelling British law.