dc.description.abstract | Bu çalışmada, ortaokul 6. ,7.ve 8. sınıflarda olan öğrencilerin cinsiyetlerine ve
sınıf seviyelerine göre orantısal akıl yürütme becerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Ayrıca, ortaokul 6. ,7.ve 8. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları
incelenmiştir. Bunun yanı sıra, ortaokul 6. ,7. ve 8. sınıf öğrencilerinin orantısal akıl yürütme
becerileri ile matematik dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkiye bakılmıştır.
Çalışmanın örneklemini, Marmara Bölgesindeki büyük şehirlerinden biri olan
Bursa ilinde 2015 – 2016 eğitim-öğretim yılında devlet okulunda eğitim gören 6. sınıf
(n=50), 7. sınıf (n=159) ve 8. sınıf (n=146) öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı
olarak, nicel olan orantısal akıl yürütme beceri testi ve matematik tutum anketi öğrencilere
araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Öğrencilerin matematik dersine olan tutumlarını
anlamak için PISA 2003 Projesinden yararlanılarak oluşturulmuş matematik tutum anketi
yapılmıştır. Bunun devamında Akkuş ve Duatepe Paksu (2006) tarafından geliştirilmiş
orantısal akıl yürütme beceri testi, orantısal akıl yürütme becerilerini ölçmek için ortaokul 6.
,7. ve 8. sınıf öğrencilerinde uygulanmıştır. Elde edilen niceliksel veriler; Spearman
Korelasyon Katsayısı, Shapiro-Wilk testi, Mann Whitney U testi, Kruskal-Wallis testi ile
analiz edilmiştir. Veri toplama aracından elde edilen bulgulara bakıldığında, öğrencilerin orantısal akıl yürütme becerilerinin ortalamanın altında olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Cinsiyet faktörüne göre incelendiğinde ise, kız öğrencilerin orantısal akıl yürütme becerileri
testinden aldıkları puanlar, erkek öğrencilerden istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha
yüksek olduğu belirlenmiştir. Farklı sınıf düzeylerinde bulunan öğrencilerin arasında
verilmeyen değer ve ters orantı boyutlarında orantısal akıl yürütme becerisi toplam puanı
açısından istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmaktadır. Buna karşın, niceliksel karşılaştırma
ve niteliksel karşılaştırma boyutlarında farklı sınıf düzeylerinde eğitim gören öğrenciler
arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır.
Araştırma kapsamında elde edilen bir başka veri doğrultusunda ise, kız ve erkek
öğrencilerin matematik dersine yönelik tutum puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir
fark bulunmamıştır. Farklı sınıf düzeylerinde bulunan öğrencilerin matematik dersine yönelik
tutumu 6. sınıftan 8. sınıfa doğru gidildikçe istatistiksel olarak anlamlı ölçüde azalmıştır.
Ayrıca, ortaokul 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin orantısal akıl yürütme becerileri ile
matematik dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkiye bakıldığında istatistiksel olarak
pozitif ilişki olduğu tespit edilmiştir.
In this study, it was aimed to determine the levels of proportional reasoning skills
of the students in the 6th, 7th and 8th grades of middle school according to their gender and
grade levels.In addition, the attitudes of the 6th, 7th and 8th grade students towards
mathematics lecture were examined. Furthermore, relationship between proportional
reasoning skills and attitudes towards mathematics lecture of middle school 6th, 7th, and 8th
graduate students was investigated.
The sample of study were consisted of the 6th grade (n = 50), 7th grade (n = 159)
and 8th grade (n = 146) students who were attended in the government school during 2015-
2016 academic year in Bursa province which is one of the big cities of marmara region. As a
data collection tool; proportional reasoning test, which is quantitative, and mathematics
attitude questionnaire were applied to the students by the researcher. In order to understand
whether the students' attitudes towards mathematics lecture. It is only a factor which may be
attitude or interest, the mathematics attitude survey which created by taking advantage of the
PISA 2003 project was performed. In continuation of this, the proportional reasoning skill
test developed by Akkuş and Duatepe Paksu (2006) was used to measure the proportional
reasoning skills of 6th, 7th and 8th grade students in the middle school. Obtained quantitative data was analysed with spearman correlation coefficient, shapiro-wilk test, mann whitney U
test, kruskal-wallis test. The results indicated that students' proportional reasoning skills were
below the average values. When examined according to gender factor, it was seen that the
scores of female students were found to be statistically higher than the male students. There is
a statistically significant difference between the total score and the proportional reasoning
skill of the students who have different grade levels. On the other hand, there is no
statistically significant difference between the qualitative comparison and qualitative
comparison dimensions among the students studying at different grade levels.
According to another data obtained in the research scope, there is no statistically
significant difference on attitude scores towards mathematics lecture between male and
female students. The attitude of students in different grade levels towards mathematics
lecture statistically decreased significantly from 6th grade to 8th grade. In addition, When
relationship between 6th, 7th, and 8th grade middle students' proportional reasoning skills
and their attitudes towards mathematics lecture was examined, statistically positive
relationship was detected. | en_US |