Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorSarıcan Gündüz, Sibel
dc.contributor.authorTürkay, Cem
dc.date.accessioned2019-10-30T14:57:44Z
dc.date.available2019-10-30T14:57:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11727/4123
dc.description.abstractMüzik alanında yorumculuk, çok yönlü analitik yaklaşımı gerektiren bir olgudur. Bunun sebebi bir müzik eserini oluşturan birçok öğenin; form, kontrpuan veya armoninin varlığıdır. Ancak Romantik dönemde bestecilerin son derece öznel eserler ortaya koyması sebebiyle, müziğin ifade gücü, yorumcular açısından bir adım öteye taşınmıştır. Bestecilerin eserlerinde tasvir etmeye çalıştıkları kişileri, durumları veya ruh hallerini, belli bölüm başlıkları altında toplamaları, yorumculuk açısından daha somut bir anlatım gücüne gereksinim doğurmaktadır. Bu yönüyle, yorumcuların bu tip eserleri daha derinlemesine incelemeleri ve farklı açılardan ele almaları gerekmektedir. Romantik dönemde yaşamış ve öznel besteci tanımını en çok karşılayan müzisyenlerin başında Robert Schumann gelmektedir. Klasik form anlayışını ikinci planda tutarak, bestecilik yönündeki önceliğini, kendi dünyasında yaşadığı ruh hallerini veya çevresindeki olayların kendisi üzerindeki etkilerini müziğe yansıtmaya vermiştir. Bestecinin piyano müziği 3 ayrı dönemde incelenmektedir. Bu dönemler, sadece solo piyano eseri bestelediği erken dönemini, piyano için polifonik formlarda eser verdiği orta dönemini ve Biedermeier etkisi taşıyarak bestelediği, Hausmusik olarak adlandırılan eserler verdiği geç dönemini kapsamaktadır. Op.9 numaralı “Carnaval”, Schumann’ın erken döneminde bestelediği birçok solo piyano eseri gibi, belli başlıkların yer aldığı karakter parçalarının, tek bir isim altında bir dizi (cycle) olarak toplanmasından oluşan 21 bölümlük bir eserdir. Eserde tasvir edilen kişiler veya karakterler bazı “commedia dell’arte” karakterlerini, Schumann’ın hayranlık duyduğu bestecileri ve kendi dünyasında yarattığı hayali kişilikleri içermektedir. Bunun yanı sıra karnaval etkinliğinin coşkusunu yansıtan birçok dans karakterli bölüm yer almaktadır. Bu araştırmanın amacı, Robert Schumann’ın op.9 “Carnaval” adlı eserindeki bölüm başlıklarının kaynak bilgileri ile içerdiği anlamları derinlemesine araştırıp, bu içeriklerin besteci tarafından imgelenip nasıl müziğe yansıtıldığını ortaya çıkartmaktır. Yapılan araştırma sonucunda elde edilen bulgular, bu eseri ele alacak olan piyanistlere daha donanımlı bir icra için gerekli bilgi birikimini sağlaması bakımından önemlidir. Verilerin çözümü, nitel araştırma türlerinden biri olan ‘içerik analizi’ yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Her bölüm için ayrı ayrı uygulanan yapısal çözümleme basamakları; motifsel analiz, cümle analizi, tonal analiz ve form analizidir. Yapılan çözümlemeler sonucunda, bölüm başlıklarındaki içeriğin çeşitli ritmik, tonal ve motifsel öğelerle müziğe yansıdığına dair bulgulara ulaşılmıştır. Buna ek olarak; Sphinx’lerin eserde motifsel açıdan birliktelik sağladığı, bölümler arasındaki tonal ilişkinin ise eserde tonal bir bütünlük yarattığı ortaya çıkarılmıştır. Bu çalışmadan elde edilen bulgular ve sonuçlar, eseri ele almak isteyen piyanistlerin, eseri oluşturan her türlü öğe ve kavram hakkında detaylı bilgi sahibi olmalarına yardımcı olacak niteliktedir. Music interpretation is a phenomenon that involves multiple analytical approach. The reason for this is the existence of various factors that forms a musical piece such as form, counterpoint or harmony. However in Romantic era, the expression of music has been carried one step further with the musicians’ producing extremely subjective pieces. Composers gathering the people, situations or moods that they try to depict in their work under certain movement titles, makes it a requirement for the interpreters to have a more concrete force of expression. With this aspect, the interpreters must examine such pieces more deeply and approach them from different viewpoints. Robert Schumann is the leading musician of Romantic era who suit best to the description of subjective musician. He put the classical forms aside and gives his priority as a composer to reflect the mood in which he is living and the effects of environmental events on him to his music, The composer’s piano music is studied in 3 different periods. These are the early era that he has only composed piano pieces, the middle era that he has composed polyphonic pieces for piano and his late era that he has produced pieces called Hausmusik composed with Biedermeier effect. Op.9 “Carnaval”, like most of the solo piano pieces he has composed in his early era, is a work of 21 movements, gathering of character pieces with certain titles under a single name as a cycle. The people and the characters depicted in this work correspond to “commedia dell’arte” characters and the composers that Schumann feel admiration and imaginary personalities he has created in his world. Besides this there are many movements with dance character that reflect the carnival enthusiasm. The purpose of this research is an in-depth investigation of source information and meaning involved in movement titles of Robert Schumann’s op.9 “Carnaval” and to reveal how these content are imagined and reflected to music by the composer. The findings achieved at the end of this research are important in the way of supplying the accumulation of knowledge needed for a more equipped performance for the pianists who are going to play this piece. The analysis of input data is realized by the method of “content analysis” which is one of the types of qualitative research. The structural analysis steps which applied seperately for every movement are motivic analysis, phrase analysis, tonal analysis and form analysis. As a result of the analysis, evidences have been found that contents in the movement titles have been reflected to music with various rhythmic, tonal and motivic factors. In addition to this, it has been revealed that Sphinxes ensure unity in the piece in terms of motives and the tonal relation between the movements forge a tonal unity in the piece. The findings and results achieved from this research are qualified enough to help the pianists who deal with the piece, informing them about every element and concept in detail.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherBaşkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPiyanoen_US
dc.subjectRomantik Dönemen_US
dc.subjectRobert Schumannen_US
dc.subjectCarnavalen_US
dc.subjectCommedia dell’Arteen_US
dc.titleRobet Schumann'ın op.9 carnaval eserindeki bölüm başlıklarının kaynak bilgileri ve içerdiği anlamların müziğe olan yansımalarıen_US
dc.typemasterThesisen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster