Yazar, metin, okur sarmalında sinema ve müziğin alımlanması
Abstract
Sinema ve müzik insanları hem duygulanıma hem de düşünmeye iten iki sanat dalıdır.
Seslerin bir araya getirilip kompozisyon haline getirildiği süreçte müzik, armoni, ritm ve
zamanı bir araya getirerek bir anlatım ortaya çıkarır. Bu bakıma hareketli imgeleri bir araya
getirerek anlatım sunan sinema sanatı ile benzerlik gösterir. Tarihsel perspektiften sinema ve
müziğin birlikteliğine baktığımızda bu iki sanatın biribirinden ayrılmaz bir birliktelik içinde
oldukları söylenebilir. Bir filmdeki müziğin nasıl alımlandığı merak uyandıran bir konudur.
İngiliz-Amerikan yönetmen Christopher Nolan filmlerinde izleyenlere görsel-işitsel bir dünya
sunar. Çalışmanın merak konusu Nolan filmlerinde müziğin nasıl alımlandığı meselesidir. Bu
bağlamda çalışma kapsamında Christopher Nolan‟ın Memento, Inception ve Dunkirk filmleri
katılımcılar tarafından alımlanmış ve yeni bir metin üretmişlerdir.
İş birliği içinde bir yaratım süreci gerektirmesi, sinemanın benzeri olmayan bir sanat
olduğunu akla getirir. Her sanat dalı gibi sinema da anlatılara odaklanır. Görsel-işitsel bir
dünya sunan sinemada gördüğümüz ve duyduğumuz herşeyin bir anlamı olduğu söylenebilir.
Dolayısıyla bu araştırmanın konusu, Christopher Nolan filmlerinde müziğin nasıl
alımlandığıdır. Çalışmada, Christopher Nolan Memento, Inception ve Dunkirk filmlerinde
müziğin nasıl alımlandığı sorunu inşacı bir onotloji ve alımlamacı bir metodolojiye
yaslanarak değerlendirilmektedir. Çalışmanın kuramsal çerçevesi Alımlama Estetiği
Kuramı‟na bağlı olarak oturtulmuştur. Alımlama Estetiği Kuramı metnin anlamına ulaşmak
adına okurdan yana bir tutum sergiler. Etkileşime dayalı bu süreçte metne ilişkin yapılan her
okuma metnin yeniden üretimi anlamına gelmekte ve her okur kendi yaşantısına,
deneyimlerine ve dil becerileriyle ilişkili olarak metni yorumlamaktadır. Kuşkusuz her
izleyici için bu unsurlar farklı olacağından izleyiciler alımlamalar yaşayacaktır. Bu araştırma
özellikle sinema anlatısında müziğin bu farklı yorumlardaki yerini ve gizilini değerlendirmeyi
hedeflemektedir.
Araştırma referansını Christopher Nolan‟ın sinemasından almaktadır. Yönetmenin
filmografisinden söz konusu filmlerin nasıl alımlandığı, alımlamada müziğin filmin
anlamlandırma sürecine nasıl dâhil olduğu alımlayıcılarının perspektifi eşliğinde
değerlendirilmiştir. Bu bağlamda çalışma kapsamında Christopher filmlerinin katılımcılar tarafından alımlandığı bir araştrıma tasarlanmış ve katılımcıların yaratıcı süreçte metni
anlamlandırmalarını teşvik etmek üzere bu metinlerle ilgili yarı yapılandırılmış sorulardan
yola çıkarak yeni bir metin üretmeleri istenmiştir. Araştırma sonunda araştırmaya katılan her
katılımcının farklı deneyim ve birikim sahibi olmasından ötürü filmlerin müziklerini farklı
biçimlerde alımladığı sonucuna ulaşılmıştır. İzleyici bir yazar edasıyla filmin anlamını
yeniden yazarken bunu müzik dolayımıyla da yapmaktadır.
Cinema and music are two branches of art that prompt the human beings to affection
and reasoning. In the process in which sounds are brought together into a composition, the
concept of music brings harmony, rhythm and time together and creates a narration. In this
respect, it is similar to the art of cinema, which brings moving images together in order to
create a narration. When the association between cinema and music is observed from a
historical perspective, it can be stated that these two art forms are inseparable from each other.
The reception of a music in a movie has always been an interesting topic. British-American
filmmaker Christopher Nolan presents his audience an audio-visual worlds with his films. The
subject of the study is the question of how music is received in Nolan films. In this context, as
part of the study, Christopher Nolan‟s Memento, Inception and Dunkirk films were received
by the cinephiles and produced a new text.
The necessity of a process of creation in collaboration brings to mind that cinema is a
unique art. Cinema, like every branch of art, focuses on narratives. It can be stated that
everything that we see and hear in the cinema which presents an audio-visual world has a
meaning. Therefore, the subject of this research is how the music is received in Christopher
Nolan films. In the study, the problem of how the music is acquired in Christopher Nolan
films is evaluated by leaning against a constructive ontology and phenomenological
methodology. The theoretical framework of the study is based on the Reception Theory. The
Reception Theory exhibits a reader-side attitude to achieve the meaning of the text. In this
interaction-based process, each reading of the text refers to the reproduction of the text, and
each reader interprets the text in relation to his or her background, experience and language
skills. Undoubtedly, since these elements are different for each audience and the viewers will
experience reception. This study aims to evaluate the place and mystery of music in these
different interpretations in the cinema narrative.
The research takes its reference from Christopher Nolan‟s cinema. Memento,
Inception and Dunkirk texts from the director‟s filmography were selected for the research;
How these films were received and how the music was included in the process of meaningful interpretation of the film were evaluated with the perspective of the participants. Accordingly,
in the context of the study, a research which includes the reception of Christopher Nolan‟s
Memento, Inception and Dunkirk films by the participants is designed and participants were
asked to produce a new text based on semi-structured questions about these texts in order to
encourage making sense of the text in the creative process. At the end of the research, it has
been reached the conclusion that since every participant participating in the research process
has different experiences and knowledge, each one of them has different ways of receiving the
meaning by means of music in the films. As a writer, the author-audience rewrites the
meaning of the film and does so through music.