Sigorta acentelerinin niteliksel derecelendirilmesi
Özet
Sigortacılık sektörü herhangi bir mal üretimi yapılmayan hizmet sektörleri arasında
yer almaktadır. Temelde tüketici odaklı olarak çalışan bu sektörün sağlıklı bir gelişime sahip
olabilmesi için kullanmakta olduğu dağıtım kanallarının nitelikli, fonksiyonel ve değişen iş
dünyasının trendleri ile paralel hareket eden özelliklere sahip olması gerekliliktir.
Sigortacılık sektörü dağıtım kanalları açısından bankacılık sektörü ile
kıyaslandığında daha zorlu bir yapılanma ile mücadele etmektedir. Bankalar kendi
bünyelerinde oluşturdukları şubelerinin standartlarını daha kolay belirleyebilmekte ve
kontrol edebilmektedir. Sigorta şirketleri ise homojen olmayan, farklı niteliklere sahip,
büyük çoğunluğu bireysel müteşebbislerden oluşan bir dağıtım kanalı ağı ile faaliyetlerini
yürütmeye çalışmaktadır.
Günümüz Türkiye’sinin sigortacılık sektörünün geldiği noktada sigorta acenteleri
sahip oldukları üretim hacimleri ile önemli bir yer tutmaktadır. Sektörün, büyüyor olmasına
rağmen sahip olduğu potansiyele göre olması gereken noktada olmadığı global veriler ile
karşılaştırıldığında somuttur.
Acenteler faaliyetlerine geçiş aşamalarında belirli şartları sağlayarak sektöre giriş
yapmaktadırlar fakat çalışmanın birçok bölümünde ifade edilen yapısal sorunları nedeniyle
niteliksel olarak birbirlerinden ayrışmaktadırlar.
Yapılan bu araştırma ile acentelerin sahip oldukları farklı nitelikler ortaya konularak,
sigorta acentelerinin niteliksel derecelendirilmesi yapılmaya çalışılmıştır. Yapılan araştırma
ile ulaşılmaya çalışılan ana amaç “5 yıldızlı acente” kavramını oluşturmaktır. Hedef en üst
noktadaki, ideal, olması gereken ve beklenen acente profilini ortaya koymaktır. Bu sayede
belirli bir standarda oturacak acente profili, diğer acentelerin de belirlenecek standartlara
gelmesini sağlayacak, tüketici tarafında güven endeksini arttıracak bir tercih noktası
oluşturacaktır.
Tezin yöntem bölümünde, iki aşamalı nitel bir araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Sektörde yer alan, konuyla ilgili ve yetkili 7 kişi ile yarı yapılandırılmış mülakatlar
yapılmıştır. Yapılan mülakatlardan elde edilen bilgiler ışığında acentelerin niteliksel olarak
skorlanmasını ve sınıflandırılmasını sağlayacak kriterler belirlenmiştir. İkinci aşamada ise
belirlenen kriterler sektörde temsil gücü yüksek, entelektüel bakış açısına sahip, tecrübeli ve objektif katkı yapacağı düşünülen 38 katılımcının değerlendirilmesine sunularak kriterlerin
ağırlıklandırılması sağlanmıştır. Çıkan sonuçlar ile rehber bir skala oluşturularak, bu
sonuçları yorumlayacak, değerlendirecek ve gerekli aksiyon planını oluşturabilecek,
sorumlu yetkili makam olan TOBB Sigortacılık Müdürlüğü ve Sigorta Acenteleri İcra
Komitesi (SAİK) takdirlerine sunulmuştur.
Sektörün üretim hacminin yarıdan fazlasını oluşturan ve elinde tutan, gelecekte de
bu oranlarda bir hacme sahip olacağı düşünülen ülkemiz sigorta acentelerinin, mevcut
konum ve yapıları itibari ile hızlı bir yapısal dönüşüme girmeleri gerektiği çalışma
sonucunda değerlendirilmiştir. Toplumların nasıl şekillendiğini belirlemekte asli bir role
sahip olan sigortacılık sektörü, sağlıklı ve güçlü bir yapılanma ile geleceğe de ışık tutacaktır.
Sektörün, gelişmiş dünya ülkelerindeki durumu ile ülkemizdeki durumu
kıyaslandığında, potansiyeline karşılık gelen noktaya ulaşabilmesi için en öncelikli olarak
sigorta acenteleri üzerinde yapılacak reformlar ile başarıya ulaşabileceği düşünülmektedir.
The insurance sector is among service sectors in which no goods are produced. In
order to cultivate healthy development in this consumer-oriented sector, the distribution
channels it utilizes must be qualified, functional and have features that move in line with the
trends of the changing business world.
Faced with a more challenging structure in terms of distribution channels, the
insurance sector struggles in this particular area when compared to the banking sector. Banks
are able to determine and control the standards of their branches more easily and effectively.
On the other hand, insurance companies try to carry out their activities through a distribution
channel network which is not homogeneous, with each having different qualifications and
the majority of which are composed of individual entrepreneurs.
Insurance agencies play an important role in the insurance sector of our country with
their production volume. Upon review and comparison of global data, although the sector is
growing, it is clear that the sector is not at the required point according to its potential.
Although agencies enter the sector via the provision of certain defined conditions to
carry out transactional activities, they differ qualitatively due to structural problems which
are discussed in this study
With this research, different qualifications of agencies have been considered in an
effort to assign a qualitative rating to insurance agencies. The main aim of the study is to
create and define the concept of a “5 star insurance agency” with the objective of being able
to identify top, ideal and expected agency profiles. In this way, the agency profile will be
evaluated according to a defined standard, providing a clear and uniform path for agencies
to achieve and satisfy the standard requirements determined for each agency profile
category. Subsequently this will create an essential point of reference that will increase the
confidence index on the consumer side.
In the method section of the thesis, a two-stage qualitative research method was used.
Semi-structured interviews were conducted with 7 authorized people in the sector. As a
result of the information obtained from the interviews, criteria for qualitive scoring and
classification of agencies were determined. In the second stage, the criteria were evaulated by 38 esteemed participants who have seasoned experience in the sector, and who provided
intellectual perspectives, ensuring an objective contribution in the assignment of the weight
to the criteria.
A guideline scale was formed with the results and presented to the discretion of the
TOBB Insurance Directorate and Executive Committee of Insurance Agencies (SAİK),
which is the responsible authority for interpreting, evaulating and preparing the necessary
action plan.
As a result of this study, it was evaluated that the insurance agencies of our country,
which constitute and hold more than half of the production volume of the sector and which
are expected to maintain this volume in the future, should undergo a rapid structural
transformation in terms of their current position. The insurance sector has a fundamental role
in making decisions that shape society, shedding light on the future when built upon a healthy
and strong structure.
When the situation in the developed world is compared with the situation in our
country, the consensus is that the sector can achieve success primarily through reforms made
for insurance agencies, and consequently the sector can progress forward toward reaching
its full potential.