Elektronik ticaret: Türkiye'nin ihracatı açısından değerlendirilmesi
Özet
Son yirmi sene içerisinde bilim ve teknoloji alanında yaşanan gelişmelerin
sonucunda filizlenen elektronik ticaret; ticarete konu olan ürün (mal), hizmet ve bilgilerin
değişiminin ve ödemelerin elektronik ortamda gerçekleşmesi olarak tanımlanmaktadır.
Özellikle çağımızda yaşanan bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler, rekabetin
sürdürülebilirliği dikkate alınarak birçok alanda faaliyet gösteren ticari kurum ve
kuruluşlar tarafından bir değişim süreci başlatmıştır. Bu değişim süreci iş hayatında
bilgisayar ve internet kullanımını zaruri hale getirirken, elektronik ticaretin gelişmesinde
de önemli rol oynamıştır.
Elektronik ticaret ile birlikte klasik ticaret anlayışı ve rekabet ortamı değişmiş,
işletmeler yeniliklere ayak uydurmak zorunda bırakılmıştır. Çevreye uyum sağlayarak
elektronik ticareti benimseyen firmalar rekabet avantajı elde etmekteyken çevre koşullarına
cevap veremeyen firmalar ise bir süre sonra faaliyetlerini devam ettiremeyecek duruma
gelmişlerdir.
Elektronik ticaret ve uygulamalarında bir takım teknik, sosyal, hukuki, finansal
sorun ve engellerle karşılaşılmıştır. Bu engel ve sorunların çözümüne yönelik, Dünya
Ticaret Örgütü (World Trade Organization-WTO), Avrupa Birliği (AB), İktisadi İşbirliği
ve Kalkınma Teşkilatı (OECD), Birleşmiş Milletler (UN) gibi uluslararası kuruluşlar
tarafından çalışmalar yürütülmektedir.
Türkiye Avrupa Birliğine giriş sürecinde bir ülke olduğu için sorun ve engellerin
düzeltilmesine yönelik yasaları AB’nin 2000/31/EC sayılı Elektronik Ticaret direktifleri
doğrultusunda düzenlemektedir. Türkiye’de bu çerçevede yapılan ilk uyum yasası 6563
Sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanundur. Ancak bu kanun, AB’nin
2000/31/EC sayılı Elektronik Ticaret direktifleri ile ilgili düzenlemeleri bir metinde
tamamen toplayamamış ve sınırlı kalmıştır.
Electronic commerce growing as a result of the developments in the field of science
and technology in the last twenty years; is defined as the exchange of products (goods),
services and information and payments in electronic media. Especially considering the
developments in information and communication technologies experienced in our age, the
sustainability of competition has started a change process by commercial institutions and
organizations operating in many fields. While this change process has made it necessary to
use computer and internet in business life, it has also played an important role in the
development of electronic commerce.
Along with electronic commerce, the classical trade understanding and competitive
environment have changed and businesses have been forced to keep up with innovations.
Firms that internalize electronic commerce by adapting to the environment gain
competitive advantage, and firms that fail to respond to environmental conditions becomes
unable to continue their activities after a while.
A number of technical, social, legal, financial problems and obstacles were
encountered in electronic commerce and applications. Work is carried out by international
organizations such as the World Trade Organization (WTO), the European Union (EU), the
Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), and the United
Nations (UN) to solve these obstacles and problems.
As a country for the ongoing accession process to the European Union, Turkey
regulates the laws for the correction of problems and obstacles in line with the EU's
Electronic Trade Directives 2000/31 / EC. The first harmonization law in Turkey within
this framework is Law on Regulation of Electronic Trade No. 6563. However, this law has
not been able to fully compile the regulations regarding the EU's Electronic Commerce
Directives 2000/31 / EC in a text and has been limited