İdarenin kusursuz sorumluluğu kapsamında sosyal risk ilkesi
Abstract
İdarenin kusursuz sorumluluk halleri ve sosyal risk ilkesinin ele alındığı bu
çalışmada, öncelikli olarak, kamu hizmetlerinin yürütülmesi sırasında, idarenin işlem ve
eylemleri nedeniyle bireylere verdiği zararlardan sorumlu olup olmadığı ve
sorumluluğunun hangi temel ilkelere dayalı olduğu konuları ele alınmıştır. İdarenin mali
sorumluluğu konusunda ortaya çıkan temel ilkeler olan kusur sorumluluğu ve kusursuz
sorumluluk ilkelerinin tarihsel olarak ortaya çıkış süreçleri, gelişimleri, günümüzde
geldikleri aşamalar ile bu ilkelerin uygulanabilmeleri için aranan şartlar ve uygulama
halleri yargı kararlarından da örnekler verilmek suretiyle açıklanmaya çalışılmıştır.
Kamu hizmetlerini sunma görev ve yetkisi ile donatılan idarenin faaliyetleri maddi
aleme idari işlem veya idari eylem olarak yansımaktadır. İdarenin kusurlu eylem veya
kusurlu işlemleri nedeniyle idare edilenler zarar görebilecekleri gibi, idareye herhangi bir
kusur isnat edilemeyen idari işlem veya idari eylemler de idare edilenlerin zarar
görmelerine neden olabilmektedir. Sosyal devlet ilkesinin benimsenmesi sonucu idare,
daha fazla ve çok çeşitli kamu hizmetlerini üstlenmiş, yürüttüğü bu hizmetleri nedeniyle
daha fazla eylem ve işlemler yaparak bireylerin karşısına çıkmıştır. Bu ise idarenin
bireylere zarar verme ihtimalini sayısal olarak arttırmıştır. Hukuk devleti ilkesinin yanında
sosyal devlet anlayışının kuvvet kazanması, idarenin sorumluluğu konusunda zarar gören
kişiler lehine bazı gelişmeler yaşanmasına neden olmuş, yeni gereksinimler karşısında
idarenin verdiği zararlardan kusursuz olarak sorumlu tutulabilmesi için farklı mesnetlere
ihtiyaç duyulmuş ve idarenin bazı hallerde kusursuz olsa dahi neden olduğu zararlardan
sorumlu tutulması gerektiği kabul edilmiştir.
Kusursuz sorumluluk anlayışının ilke ve özelliklerinin gerek zarar görenler,
gerekse idare açısından hakkaniyete uygun neticeler doğuracak şekilde ortaya konulması
gerekmektedir. Kusursuz sorumluluğun özellik ve ilkelerinin ortaya konularak, bu
sorumluluğun kapsamının adaletli çözümlere ulaşacak şekilde belirlenmeksizin
uygulanması, zarar görenler ve idare açısından hakkaniyetli olmayan sonuçlar doğuracak,
kritersiz ve kapsamı belirlenmeksizin yapılacak uygulama, bazı durumlarda zarar gören
bireyin zararının karşılanmamasına neden olabileceği gibi, bazı durumlarda da idareyi, her
tür zararı karşılamakla mükellef genel sigortacı veya teminatçıya dönüştürebilir.
Çalışmamızda idarenin kusursuz sorumluğunun bir türü olarak kabul edilen risk
ilkesi gereğince sorumluluğun kapsamı, bu sorumluluk türünün doğuşu, yargı kararları
ışığında detaylı bir şekilde ele alınmıştır.
In this study, where the flawless responsibilities of the administration and the social
risk principle are discussed, first of all, whether the administration is responsible for the
damages caused to the individuals by the transactions and actions of the administration
during the execution of the public services and the basic principles of its responsibility are
discussed. The historical emergence of the flaw liability and flawless liability principles
which are the basic principles of the financial responsibility of the administration, their
development, the stages they have come to the present and the conditions required for the
implementation of these principles have been tried to be explained by giving examples
from the judicial decisions.
The duties and powers of providing public services and the activities of the
administration, which are equipped, are reflected to the material world as administrative or
administrative action. Those who are led by the administration's misconduct or defective
actions may be harmed, as well as administrative actions or administrative actions that
cannot be attributed to the administration, may cause damage to the administrated. As a
result of the adoption of the principle of social state, the administration has undertaken
more and a wide variety of public services, has made more actions and transactions due to
the public services it conducts and has come into contact with individuals more and came
across them. This increased the probability of administration to harm individuals
numerically. In addition to the principle of the rule of law, the strengthening of the social
state understanding has led to some developments in favor of the people who suffer from
the responsibility of the administration. should be accepted.
The principles and characteristics of the flawless understanding of responsibility
need to be put forward in a way that results in equitable consequences for both the
sufferers and the administration. Applying the characteristics and principles of flawless
responsibility and determining the scope of this responsibility without reaching fair
solutions, will lead to unjust consequences for the sufferers and the administration; , to
cover any kind of damage to the general insurer or collateral. In this study, in accordance
with the risk principle, which is accepted as a kind of perfect responsibility of the
administration, the issue of perfect responsibility of the administration is discussed in a
broad way and the place, the birth, development, the situations within the responsibility of the administration in general, the principles and characteristics of this type of responsibility
and doctrine and in the light of judicial decisions.