Yeni finansman yöntemi kitle fonlaması: Paya dayalı modelde kalite sinyalleri ve diğer başarı faktörleri
Özet
Kitle fonlaması, yeni bir finansman yöntemi olarak 2000’li yılların başlarında ortaya
çıkmıştır. Kitle fonlamasının ödüle, bağışa, paya ve borçlanmaya dayalı vb. çeşitli modelleri
bulunmaktadır. Girişimciliğin finansmanı literatüründe en önemli problemlerden biri olarak
görülen taraflar arasındaki bilgi asimetrisine kitle fonlaması alanında yapılan birçok
çalışmada da işaret edilmektedir. Bununla birlikte bilgi asimetrisini azaltarak kampanya
başarısını artıran kalite sinyallerinin ve diğer başarı faktörlerinin tespitine yönelik
çalışmaların ödüle dayalı model ile sınırlı kaldığı anlaşılmaktadır. Bu çerçevede Tez’de paya
dayalı modelde kampanya başarı faktörlerinin belirlenmesi amacıyla ampirik bir çalışma
yapılmıştır.
Çalışma kapsamında ilk olarak başarı faktörleri konusunda ödüle dayalı modele ilişkin geniş
literatür ve paya dayalı modelde yapılmış az sayıda çalışma detaylı olarak incelenmiştir.
Daha sonra paya dayalı bir kitle fonlaması platformu olan Crowdcube vasıtasıyla yatırımcıya
sunulan kampanya bilgilerinden hangilerinin kalite sinyali veya diğer başarı faktörleri
kapsamında görev görebileceği araştırılmıştır. Araştırma gerçekleştirilirken Crowdcube'da
Ocak 2017 - Mayıs 2018 arasında tamamlanmış 209 adet paya dayalı kitle fonlaması
kampanyasına ilişkin olarak, platformun ilgili kampanya sayfalarında yer verilmiş bilgiler
derlenmiş ve elde edilen veriler yapısal eşitlik modellemesi ve yol analizi vasıtasıyla analiz
edilmiştir.
Analiz sonucunda elde edilen bulgular incelendiğinde yatırım öncesi şirket değeri, hedef fon
tutarı, kampanya sayfası takipçi sayısı ve yatırımcı yorum ve sorularının sayısı
değişkenlerinin toplanan toplam fon tutarı üzerinde dolaylı olarak etkisi olduğu tespit
edilmiştir. Böylelikle toplanan toplam fon tutarında artışın yatırım öncesi şirket değeri ve
kampanya sayfası takipçi sayısı öncül değişkenleri ile gerçekleştirilebileceği anlaşılmıştır.
Diğer taraftan toplam yatırımcı sayısı ve en yüksek yatırım tutarı değişkenlerinin toplanan
toplam fon tutarı üzerinde direkt etkisi olduğu; toplam yatırımcı sayısı ve en yüksek yatırım
tutarındaki artışın toplanan toplam fon tutarında artış sağlayacağı belirlenmiştir. Ayrıca gerçekleştirilen aracılık analizi sonucunda hedef fon tutarının toplanan toplam fon tutarı
üzerindeki etkisinde en yüksek yatırım tutarının; yatırımcı yorum ve sorularının sayısının
toplanan toplam fon tutarı üzerindeki etkisinde ise toplam yatırımcı sayısının aracılık rolü
olduğu tespit edilmiştir. Buna göre toplanan toplam fon tutarındaki artışın hedef fon tutarı
ve yatırımcı yorum ve sorularının sayısı değişkenlerine bağlı olduğu, bu artışta sırasıyla en
yüksek yatırım tutarı ve toplam yatırımcı sayısı değişkenlerinin aracılık etkisi olduğu
görülmüştür.
Bu sonuçlara göre paya dayalı modelde kalite sinyallerinin kampanya başarısı açısından
diğer başarı faktörlerinden daha önemli olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca araştırma bulgularından
yapılan çok önemli bir çıkarım ise, yeni girişimin gelişim düzeyi ve yaratılmış katma
değerinin yatırım öncesi şirket değerine yansımasının kitle fonlaması başarısında oldukça
önem arz ettiği olmuştur.
Crowdfunding has emerged as a new method of entrepreneurial financing in the early 2000s.
There are various crowdfunding models like reward, donation, equity and lending based
crowdfunding. Information asymmetry problem of entrepreneurial finance is also
emphasized in many crowdfunding studies. However, studies on determining the quality
signals and other success factors are mostly limited to the reward based model. For this
reason in this Thesis an empirical study was conducted in order to determine the equity
crowdfunding success factors.
Within the scope of the study, comprehensive literature on reward based crowdfunding and
the few studies on equity crowdfunding were examined firstly. Then, the information
presented to the investors through the Crowdcube equity crowdfunding platform were
analyzed to determine whether they are serving as quality signals or as other success factors.
In the research, the data from 209 equity crowdfunding campaigns launched by Crowdcube
in between January 2017 and May 2018 were analysed via structural equations modelling
and path analysis.
Findings of the analysis showed that pre-money valuation of the venture, targeted amount of
funds, number of campaign followers and number of investor discussions variables had an
indirect effect on total funds collected. Thus, it was understood that the increase in total
funds collected can be realized with the antecedent variables of pre-money valuation of the
venture and number of campaign followers. On the other hand it was determined that number
of investors and largest investment amount had a direct effect on total funds collected and
that increase in number of investors and largest investment amount would increase total
funds collected. In addition, as a result of the mediation analysis performed, it was found
that the effect of targeted amount of funds on total funds collected was mediated by largest
investment amount and the effect of number of investor discussions on total funds collected
was mediated by number of investors. Accordingly, it was seen that increase in total funds
collected was dependent on targeted amount of funds and number of investor discussions variables and largest investment amount and number of investors had mediating effect in
this increase.
Our findings showed that the quality signals were more important than other success factors
for equity crowdfunding campaign success. Moreover, an additional important inference
from our findings is that the level of development of the new venture and its added value
that reflected to its pre-money valuation, matter in equity crowdfunding success.